RCS&RDS face publice câteva cifre din business-ul cu energie, direcţie în care s-a extins agresiv în ultimul an, mai ales prin politica sa de preţuri, în raportul prezentat investitorilor cu ocazia listării la Bursă. Concluzia: din cauza volatilităţii preţurilor de achiziţie, afacerile cu energie au un rezultat operaţional negativ, iar compania îşi reduce livrările de energie, mai ales pentru zona de clienţi comerciali mari.
„Rezultatele activității noastre aprovizionării cu energie sunt dependente de prețul la care suntem capabili să achiziționăm energie. Volatilitatea în costul energiei electrice poate avea un impact negativ asupra rezultatelor noastre financiare şi operaţionale.Achiziționăm energie electrică, apoi o vindem clienților noștri pe platformele de tranzacționare en-gros din România, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, care interzic acordurile „over-the-counter.” Practicăm prețuri fixe în relaţia cu clienţii noştri, în activitatea de furnizare a energiei electrice, iar creșterea costului energiei electrice achiziționate de pe platformele de tranzacționare poate afecta negativ rezultatele noastre financiare şi operaţionale”, se arată în raport.
Ceea ce s-a şi întâmplat.
„De exemplu, din cauza volatilității neobișnuite a preţului energiei electrice pe care am achiziționat-o, am înregistrat o pierdere de 2,3 milioane de euro EBITDA în al patrulea trimestru al anului 2016 și estimăm o pierdere de 7 milioane euro EBITDA în primul trimestru din 2017, din activitățile noastre de furnizare a energiei electrice. Nu avem nicio certitudine că potenţialele creşteri de preţuri sau volatilitatea ridicată nu vor afecta activitatea noastră de furnizare şi pe viitor, ceea ce va afecta rezultatele noastre financiare şi operaţionale.
Deși am luat măsuri pentru a reduce expunerea faţă de la volatilitatea costurilor, nu putem fi siguri că aceste eforturi vor fi eficiente din cauza variațiilor naturale ale cererii lunare de energie de la fiecare client, comercial sau rezidențial, precum și a fluctuaţiilor neaşteptate ale preţului energiei electrice pe piața românească în viitor”, mai spune compania.
Soluţia: RCS&RDS va furniza mai puţin
„În 2015, am început să furnizăm energie electrică, inițial pentru clienții business, iar în 2016 am extins serviciul către consumatorii rezidenţiali. Furnizarea de energie electrică nu este o activitate de bază pentru noi. Am intrat pe această piaţă ca să extindem gama de servicii pentru clienţii noştri şi pentru a le creşte loialitatea, pentru a exploata capacităţile pe care le-am dezvoltat, dar şi oportunităţile pe care le-am identificat în vânzarea de certificate verzi. În afara lunii decembrie 2016 şi a primului trimestru din 2017, a fost o afacere pe „break-even” sau cu pierderi mici”, spun cei ce la RCS&RDS.
Compania a furnizat în 2016 1,1 milioane MWh către clienţii comerciali şi rezidenţiali, dar 95% din cantitate a mers către prima categorie. Jumătate din energia furnizată a fost cumpărată prin contracte la termen, iar cealaltă jumătate de pe piaţa spot (PZU). Însă, în ianuarie şi februarie, luni în care preţul energiei a explodat pe PZU, compania spune că a cumpărat foartă puţină energie de pe pieţele la termen, deci putem deduce că a fost obligată să cumpere mult de pe PZU, la cele mai mari preţuri din istorie, pentru a putea onora contractele de furnizare către clienţi, la preţurile fixe stabilite anterior.
RCS scrie negru pe alb în raport că activitatea de furnizare va fi diminuată
„În primele trei luni din 2017, am furnizat circa 255,6 MWh. În martie, am redus deliberat furnizarea la 67 MWh, o scădere cu 28% în comparaţie cu media lunară a anului 2016. Cererea de energie electrică din partea clienţilor noştri mari de business variază foarte mult şi este mai dificil de previzionat decât cea a clienţilor comerciali mici sau a celor rezidenţiali. Creşterile mari şi neaşteptate ale preţurilor de achiziţie a energiei electrice la finalul lui 2016 şi începutul lui 2017, generate atât de vremea rece, dar şi de disfuncţionalităţile pieţei, ne-au produs pierderi semnificative. Pentru a fi afectaţi mai puţin de aceasră volatilitate, ne vom concentra afacerea de furnizare mai ales către sectorul rezidenţial şi al consumatorilor comerciali mici şi medii şi vom scădea volumele furnizate către clienţii comerciali mari. Ţinta noastră este ca, până la jumătatea anului, să reducem la jumătate volumele furnizate clienţilor mari”, spune compania.
„Ne aşteptăm să avem obligaţii de aprovizionare cu energie mai uşor de gestionat şi de aceea vor reduce fizic cantităţile de energie pe care le vom furniza, în comparaţie cu anul 2016”, spune RCS&RDS, care mai are o ţintă: cel puţin jumătate din energia pe care o va furniza clienţilor să o cumpere prin contracte cu termene fixe.
Ţinta asumată de RCS&RDS: reducerea, până la jumătate anului, la 50.000 MWh pe lună a cantităţilor lunare de energie electrică furnizată.
RCS&RDS a ajuns, prin politica sa agresivă de preţuri, unul dintre furnizorii privaţi importanţi pe piaţa concurenţială de energie electrică. RCS&RDS a înregistrat o cotă de piaţă de 3,6% pe partea de furnizare de energie electrică pentru clienţii finali, potrivit datelor ANRE aferente lunii decembrie 2016.
Compania, care este şi producător de energie regenerabilă, a încercat să construiască propria sa reţea de distribuţie de energie electrică, în două zone din ţară, dar demersul a fost refuzat de reglementatorul ANRE, pe motiv că legislaţia nu permite o reţea de distribuţie alternativă. Compania telecom a dat în judecată ANRE, iar procesul este pe rol.
RCS&RDS a intrat şi pe piaţa furnizării de energie electrică pentru populaţie, dat fiind că, potrivit legii, toţi consumatorii casnici de energie electrică au dreptul, mai nou, să schimbe furnizorul de energie electrică. Iar oferta Digi Energy, serviciul de furnizare de energie, este mai bună, din punct de vedere al preţului final, decât ce primesc acum consumatotrii casnici în sistem reglementat de stat.