La o lună de zile după de Consiliul Concurenţei a început să investigheze de ce preţurile fără taxe ale carburanţilor sunt mai mari decît media UE, preţul fără taxe al benzinei a scăzut sub media europeană. La motorină, carburantul preferat al românilor, preţul a rămas mai mare, dar diferenţa faţă de media UE s-a diminuat.
„Pentru noi este o evoluţie surprinzătoare, o să vedem de ce, de la sfârşitul anului 2016, au crescut preţurile fără taxe, care acum sunt uşor peste media europeană”, declara preşedintele Consiuliului Concurenţei, Bogdan Chiritoiu, pe 20 februarie, moment în care a anunţat şi demararea unei investigaţii pe piaţa carburanţilor.
Consiliul Concurentei a început sa ceara companiilor petroliere să-i furnizeze date care să explice acest comportament pe care oficialul îl numea „straniu”. Investigaţia ar putea dura un an,
„Pot sa existe explicatii pentru aceste comportamente, pentru aceste evolutii, pot fi schimbari in legislatie sau pot fi alte explicatii. Dar ne vom uita cu siguranta si la modificari de legislatie care ar putea sa explice aceasta evolutie si daca sunt cumva erori pe care le-am facut noi sau alte autoritati ale statului, dar acestea pot fi corectate”, a spus atunci Chiriţoiu.
Cum au evoluat preţurile
După reducerea TVA şi a accizei, de la 1 ianuarie, România are, la pompă, cele mai mici preţuri din Europa, pentru că a ajuns să aibă şi cele mai mici taxe din Europa: 52% din preţul litrului de benzină sunt taxe, iar pentru motorină, procentul de taxare este de 49%.
Însă, preţurile fără taxe nu sunt deloc cele mai mici din Europa. De exemplu, la 20 ianuarie 2017, deci cu câteva săptămâni înainte ca şeful Concurenţei să anunţe investigaţia, preţul mediu al benzinei era, în România, fără taxe, de 531 de euro pentru 1.000 de litri, cu 10 euro peste media ponderată a Uniunii Europene, de 521 de euro. La fel şi la motorină, preţul era la noi de 552 de euro, în timp ce media UE era de 535 de euro.
E-nergia.ro a studiat ultimele date din Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pieţei carburanţilor din Uniunea Europeană. La 27 martie (ultimele date disponibile), deci la o lună şi o săptămână după declaraţia lui Chiriţoiu, preţul mediu al benzinei, fără taxe, era, în România, de 492 de euro pentru 1.000 de litri, SUB media europeană, de 494 de euro. Este adevărat că, în cazul motorinei, situaţia se menţine: preţul de la noi este 521 de euro, încă peste media europeană, de 509 euro. Însă, spre deosebire de acum două luni, diferenţa s-a micşorat: dacă atunci motorina fără taxe era cu 3% mai scumpă în România decât media UE, acum diferenţa a scăzut la 2,3%.
Preţul fără taxe ale carburanţulor ţine, în principal, de cotaţiile produselor petroliere pentru zona de referinţă (Platt’s Med, în cazul României), care le urmează pe cele ale petrolului, de cursul de schimb, dar şi de condiţiile de pe fiecare piaţă în parte.
Atunci când a trebuit să explice de ce preţurile fără taxe sunt peste media europeană, reprezentanţii companiilor petroliere de la noi au spus că trebuie să ţinem cont de unele costuri, specifice pieţei locale.
Iată ce spunea Claudiu Conţanu, Chief Trading&Supply Chain Officer, KMG International (grupul Rompetrol), a doua companie petrolieră din România: „Noi cumpărăm ţiţeiul la preţul pieţei în portul din Rusia, apoi avem costul transportului, al terminalului, pierderile de rigoare, schimbul valutar, stocurile de siguranţă (costuri operaţionale). Un alt motiv sunt biocomponenţii. Procentul de biodisel a crescut cu 30% în ultimii ani. Ca să nu mai vorbesc de scandalul cu RCA, care influenţează costul cu logistica. Un alt element foarte important sunt investiţiile pe care le-am făcut şi care trebuiesc recuperate în timp”.
La rîndul său, Hamza Karimov, CEO al Socar România a afirmat că „există problema legată de stocul strategic şi de importul motorinei. România nu est o ţară care să-şi acopere consumul din producţia internă şi depinde de preţul internaţional al petrolului. Acum trei ani a fost un impozit care a mutat stocurile în Ungaria”.
Iată preţurile fără taxe, din data de 27 martie:
Ţara | Benzină 95 | Diesel | ||||||
euro/1.000 litri | euro/1.000 litri | |||||||
Austria | 459.97 | 502.86 | ||||||
Belgium | 469.23 | 473.67 | ||||||
Bulgaria | 499.67 | 518.20 | ||||||
Croatia | 483.80 | 517.13 | ||||||
Cyprus | 538.70 | 563.21 | ||||||
Czech Republic | 464.79 | 515.87 | ||||||
Denmark | 559.92 | 561.80 | ||||||
Estonia | 545.56 | 565.41 | ||||||
Finland | 527.87 | 577.34 | ||||||
France | 484.00 | 474.47 | ||||||
Germany | 489.20 | 503.55 | ||||||
Greece | 512.09 | 609.80 | ||||||
Hungary | 495.19 | 530.90 | ||||||
Ireland | 489.03 | 508.32 | ||||||
Italy | 527.44 | 519.74 | ||||||
Latvia | 522.09 | 535.23 | ||||||
Lithuania | 514.17 | 514.66 | ||||||
Luxembourg | 501.16 | 507.74 | ||||||
Malta | 560.79 | 527.60 | ||||||
Netherlands | 480.12 | 503.60 | ||||||
Poland | 481.63 | 504.89 | ||||||
Portugal | 525.73 | 536.08 | ||||||
Romania | 492.32 | 521.04 | ||||||
Slovakia | 480.66 | 531.45 | ||||||
Slovenia | 469.32 | 465.03 | ||||||
Spain | 540.87 | 538.79 | ||||||
Sweden | 504.70 | 549.07 | ||||||
United Kingdom | 467.66 | 497.07 | ||||||
Media Ponderată UE 28 | 494.76 | 509.25 |