S-au scumpit acum carburanții în România mai mult decât în celelalte țări europene? Ce arată cifrele și ce ar putea urma

Prețurile în benzinăriile din România au crescut semnificativ în ultimele săptămâni, mai ales pe fondul unei situații zonale cel puțin delicate. S-au scumpit benzina și motorina mai mult la noi decât la alții prin Europa? Răspunsul, cu date, mai departe.

carburantiPrețul mediu al benzinei de 95 cu tot cu taxe este acum, în România, echivalentul a 1,48 euro pe litru, potrivit datelrt Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a prețurilor la carburanți din statele UE al Comisiei Europene – date de la 10 noiembrie comunicate la 13 noiemebrie.

Prețul este încă sub media ponderată a Uniunii Europene, care este de 1,63 euro pe litru, dar România a urcat în clasamentul prețurilor. Acum prețurile medii la benzina de 95, cu tot cu taxe, sunt mai mici decât în România în alte 11 state europene: Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Slovenia, Spania, Suedia. Deci benzina este mai ieftină decât la noi în 11 state din UE.

Lucurile stau mai prost la motorină, carburantul dominant în consumul pieței interne, pe care cele trei rafinării românești nu-l produc în volume suficiente pentru consumul local și care se mai și importă în volume de cel puțin un milion de tone pe an.

Potrivit aceleiași surse, la 10 noiembrie prețul mediu la motorină în România era de 1,55 euro pe litru, sub media ponderată a prețurilor din Uniunea Europană, care este de aproape 1,57 euro pe litru.

Prețuri mai mici decât în România erau, la acea dată, în Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania. Deci în 14 țări din UE.

Cum erau prețurile la carburanți în vară

Piața românească a carburanților trece de mai multe săptămâni printr-o perioadă de scumpiri succesive – au fost zece scumpiri la rând, dintre care cinci de când a început luna noiembrie, iar prețurile au crescut, la motorină, cu 44 de bani pe litru în mai puțin de două săptămâni De aceea, este relevant să vedem și cum au crescut prețurile în celelalte state ale UE.

Pentru a vedea evoluția, am luat ca referință datele Oil Bulletin pe care le-am publicat în luna august, iar de atunci prețurile au mai scăzut, apoi au crescut din nou.

Scriam la 21 august că prețul mediu al benzinei era atunci în România echivalentul a 1,46 euro/litru, deci acum este mai scumpă cu 2 cenți pe litru. Media europeană era de 1,61 euro, deci acum această medie este mai mare, la fel, cu 2 cenți pe litru.

Tot atunci scriam că prețul mediu al motorinei era în România echivalentul a 1,52 euro pe litru, deci luând ca referință data de atunci, acum este mai scumpă cu 3 cenți pe litru. Prețul mediu era atunci în UE cât era și în România – scriam atunci că este o premieră – întotdeauna prețul final din România a fost mai mic decât media europeană. Acum, prețul mediu în UE este de aproape 1,57 euro, deci cu 5 cenți mai mult decât atunci și peste prețul din România.

Ceea ce arată că, cel puțin în cazul motorinei unde am avut cele mai mari scumpiri (este adevărat că statistica Oil Bulletin nu “prinde” ultima scumpire a motorinei, de 7 bani pe litru, de la 11 noiembrie), scumpirea de pe piața europeană a fost chiar ceva mai mare decât la noi, în condițiile în care zona noastră are acum niste probleme specifice

De ce se scumpesc carburanții, în special motorina

Carburanții auto, în special motorina, s-a scumpit în condițiile în care barilul de țiței nu au crescut semnificativ (benchmark-ul Brent e tot la 63 de dolari pe baril), dar problema vine de la o o creștere a cererii.  Scriam în ultima decadă a lunii trecute că Europa urma să înregistreze, în octombrie, cel mai mare volum lunar de importuri de motorină și de combustibil de aviație, în condițiile în care Uniunea Europeană a decis să închidă o portiță în sancțiunile împotriva Rusiei, iar sancțiunile americane impuse principalilor producători și rafinatori de petrol din Rusia au perturbat piețele produselor petroliere.

Traderii se grăbesc așadar să profite de diferențele mari de preț și de marjele ridicate ale produselor petroliere europene, înainte ca Uniunea Europeană să interzică, începând cu 21 ianuarie, importurile de produse obținute din țiței rusesc

Pe de altă parte avem situația particulară a zonei noastre, marcată de o creștere a cererii și de o restrângere a ofertei, pe lângă incertitudinile legate de viitorul activelor Lukoil.

O rafinărie conbtrolată de ruși (NIS Pancevo din Serbia) este sub sancțiuni și importă undeva la 200.000 de tone pe lună și nu se cunoaște încă ce se va întâmpla cu alte două rafinării ale Lukoil, cea mare din Bulgaria și cea mică din România, iar rafinăria MOL de la Budapesta a produs sub capacitate în urma unei avarii – ceea ce a făcut ca Ungaria să primească motorină chiar din Polonia.

În plus, importurile de motorină ale Ucrainei continuă să crească, până la nivelul maxim al ultimelor trei luni, după ce în vară ucrainenii au pierdut și ultima capacitate de rafinare, ceea ce pune presiune de asemenea pe preț. Iar ieșirile de carburanți dintr-un port mai mic de la Marea Neagră rusească, Tuapse, au fost oprite la începutul acestei luni pentru că portul a fost bombardat de ucraineni. Pe de altă parte, importurile de motorină indiană au fost amputate – motivul este că e obținută din petrol rusesc.

Mai avem parte de o scumpire la carburanți la 1 ianuarie sau Guvernul României se va răzgândi?

Scriam acum câteva zile că săptămâna viitoare se va decide dacă acciza la carburanți, care a crescut în august, va mai crește încă o dată la 1 ianuarie, așa cum era prevăzut, în condițiile în care prețurile carburanților au crescut semnificativ în ultima vreme.

Dacă vom continua calendarul de majorare a accizelor la carburanți de la 1 ianuarie 2026 sau nu, vom discuta în coaliție săptămâna viitoare când vor începe negocierile privind aprobarea bugetului pe 2026. În funcție și de aprecierile pe care le vom primi de ECOFIN, vom vedea ce vom face și cu aceste venituri”.

Așa a răspuns ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, la întrebarea noastră dacă va mai fi respectat calendarul de majorare a accizelor la carburanți, care trebuie să crească din nou la 1 iulie, în contextul în care prețurile au crescut foarte mult în ultima vreme.

Potrivit calendarului asumat deja, accizele la carburanți, care au crescut deja la 1 august, vor mai crește încă o dată la 1 ianuatrie 2026. Astfel că, dacă acum accizele sunt de 2,55 lei/litru la motorină și 2,78 lei/litru la benzină, accizele cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2026 sunt de 3,06 lei pe litru la benzină și de 2,80 lei pe litru la motorină, dacă legislația rămâne așa.

Așadar, strict din cauza creșterii fiscalității, carburanții se vor mai scumpi încă o dată la 1 ianuarie 2026. Atunci, pe baza calculelor noastre, benzina se va scumpi cu 34 de bani pe litru, iar motorina se va scumpi cu 30 de bani pe litru.