Una dintre firmele din România ale grupului Lukoil, sancționat de Statele Unite și care are un viitor incert la noi în țară, a devenit, după primele nouă luni ale anului, principalul client al Oil Terminal, potrivit datelor companiei de stat care operează terminalul petrolier din Constanța.
Lukoil România SRL a fost principalul client al Oil Terminal, care a încasat de la compania care administrează lanțul de peste 300 de benzinării Lukoil de la noi din țară 63,6 milioane de lei în contul serviciilor prestate, în primele trei luni ale anului.
Nu știm cât din această sumă a fost plătită pentru servicii asociate importurilor de carburanți și cât pentru serviciile de import de țișei destinat rafinăriei Petrotel Lukoil din Ploiești, pentru că Oil Terminal nu raportează defalcat aceste date.
Cert este sumele plătite de Lukoil, de 63,6 de milioane de lei, reprezintă o cincime (20,6%) din toate încasările pe care le-a avut Oil Terminal de la toți clienții săi. Abia după Lukoil vine comerciantul român Oscar Downstream (59,3 milioane), și OMV Petrom, cu 55 de milioane de lei. Interesant este că, în primele nouă luni sin 2024, topul era inversat, fiind condus de Petrom, urmat de Oscsr Downstream și apoi de Lukoil România – dintre clienții interni. Iată datele sintetice prezentate de Oil Terminal:

De fapt, Lukoil România a ajuns cel mai important client dintre toți clienții Oil Terminal, nu doar cei români, pentru că firmele străine care au descărcat țiței sau carburanți în Constanța au plătit mult mai puțin. Cel mai important cliente extern a fost traderul Euronova Energies din Elveția, către care Oil Terminal a facturat 17,5 milioane de lei.
Oil Terminal a raportat scăderea cu mai mult de jumătate (53,5%) a profitului net pe primele 9 luni ale anului, comparativ cu perioada similară din 2024, de la 45 la 21 de milioane lei. Cel mai mult au scăzut încasările din operațiuni cu motorină, care au și cea mai mare pondere în cifra de afaceri a Oil Terminal.
Viitor incert pentru Lukoil
Președintele Nicușor Dan a declarat ieri că intenția României este ca rafinăria Petrotel Lukoil să fie cumpărată de cineva, și că există și varianta ca ea să fie preluată de stat, pe o perioadă limitată. În ciuda faptului că pe 21 noiembrie intră în vigoare sancțiunile americane asupra Lukoil, care pot bloca activitatea din România, Nicușor Dan crede că “nimic nu ne obligă să ne grăbim”. Președintele a răspuns unei întrebări puse de presă.
Cu o zi înainte, ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a spus că autoritățile române nu vor solicita Statelor Unite prelungirea termenului la care se vor impune sancțiunile asupra Lukoil, iar Ministerul Energiei lucrează la un act normativ prin care să “preia controlul “ funcționării rafinăriei Petrotel Ploiești și a rețelei de benzinării. Termenul este de 21 noiembrie, dată de la care curg sancțiunile.
Nu știm foarte clar ce înseamnă sintagma “să preia controlul” formulată de Ivan. Poate fi o naționalizare a activelor, dar deja s-a spus oficial că aceasta este ultima opțiune. Sau poate fi o preluare în administrare, așa cum a făcut Germania, care a preluat controlului operațional al rafinăriei Schwdt, care alimentează inclusiv Berlinul, de la compania rusă Rosneft, în urma sancțiunilor impuse după invazia Ucrainei.
Statul german, prin agenția de reglementare, a plasat activele Rosneft Germania sub administrare temporară pentru a asigura continuitatea aprovizionării cu combustibili. Astfel, rafinăria Schwedt a continuat să funcționeze la capacitate aproape normală, garantând alimentarea regiunii Berlin-Brandenburg fără țiței rusesc și ea nu intră nici acum sub incidența sancțiunilor occidentale, chiar dacă, în acte, proprietar este tot Rosneft.






