Bani de la stat pentru transportatori, 20 de bani pe litrul de motorină consumată: Acciza va fi compensată parțial de către Guvern, la cerere

Firmele de transport rutier și de mărfuri vor primi de la stat 20 de bani/litrul de motorină folosită în activitatea lor, potrivit unui proiect de act normativ elaborat de Ministerul Finanțelor.

2.000 de companii de transport rutier din România ar urma să primească un ajutor de 20 de bani petru fiecare litru de motorină achiziționat în ultimul trimestru al acestui an, poitrivit proiectului, schema de ajutor de stat având un buget total de 60 de milioane de le.

Vor beneficia de această sumă, la cerere, companiile care prestează transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone și cele care fac transport de persoane, regulat și ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3.

Pot depune cereri numai operatorii economici care nu se află în procedură de executare silită, faliment, dificultate, dizolvare, închidere operațională sau lichidare, iar împotriva lor nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat, iar în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea nu au fost executate conform prevederilor legale in vigoare.

De ce compensează acum Guvernul transportatorii

Amintim că accizele la carburanți au crescut semnificativ în România, astfel că există două motive pentru care Guvernul a luat această decizie: atenuarea scumpirilor, cauzate de un transport mai scump, și emininarea “apetitului” transportatorilor de a alimenta din unele țări vecine, în care carburantul e mai ieftin.

Cităm din nota de fundamentare:

În România, începând cu 30 martie 2024, a fost suspendată schema de ajutor de stat prin care transportatorii rutieri beneficiau de restituirea parțială a accizei suplimentare. Ca efect imediat, s-a observat o scădere semnificativă a alimentărilor cu motorină pe teritoriul României, deoarece operatorii aleg să alimenteze în alte state membre, înainte de a intra în țară.

Această practică este alimentată de diferențele mari de preț: în Bulgaria și Ungaria, de exemplu, se aplică doar acciza minimă europeană de 330 euro/1.000 litri, ceea ce înseamnă că motorina este cu 179 euro/1.000 litri mai ieftină decât în România.

Pentru a evita creșterea prețurilor la transportul rutier de mărfuri și persoane și implicit a majorării prețurilor pentru alte produse și servicii, constatându-se o perturbare a lanțurilor de aprovizionare ce afectează mai multe sectoare economice, pe de o parte, cât și pentru preîntâmpinarea unei posibile reorientări a transportatorilor în efectuarea alimentării cu carburant a mijloacelor de transport în alte state, pe de altă parte, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal – bugetare, este necesar ca Guvernul României să adopte in acest sens o hotărâre.

În prezent, firmele românești de transport rutier se confruntă cu dificultăți financiare. Inflația ridicată și scumpirea continuă a motorinei au majorat costurile de exploatare. Situația de lichiditate este agravată de practica plății anticipate a combustibilului, în timp ce facturile pentru cursele interne sunt achitate de clienți după 60 – 120 de zile de la primirea CMR-ului original.