
Asociația Furnizorilor de Energie Electrică (AFEER), arată, într-un material de informare, că de la 1 iulie practic a dispărut subvenția pe care statul o acorda, prin furnizori, clienților care plătreau prețurile plafonate. Acum, cliențiii plătesc de fapt prețurile din piață, care au crescut din nou și nu dau semne că scad semnificativ în viitor.
„Piața energiei electrice NU s-a re-liberalizat. Începând cu data de 1 iulie 2025, a avut loc o singură modificare: a fost eliminată subvenția acordată de stat consumatorilor de energie electrica, prin intermediul furnizorilor de energie.” Acesta este mesajul pe care Asociația Furnizorilor de Energie din România (AFEER) îl transmite în cadrul campaniei „Un consumator informat este un consumator protejat”, potrivit unui material transmis presei.
Furnizorii arată că prețurile din piață, de unde cumpără energia pentru clienți, au crescut în ultimul an și continuă să rămână ridicate.
“Potrivit rapoartelor operatorilor de piață, în ultimii ani marcați de crize succesive – sanitară, economică, energetică și geo-politică – prețurile energiei electrice au înregistrat fluctuații semnificative. Pe Piața Centralizată pentru Contracte Bilaterale – LE-FLEX, prețul mediu al produsului banda (livrare la putere constantă in fiecare oră) a fost: 755 lei/MWh în 2023, aproximativ 507 lei/MWh în 2024, iar în iunie 2025, circa 620 lei/MWh, cu peste 20% mai mult față de media anului precedent. De asemenea, ultimele tranzacții pentru semestrul II din 2025 și pentru anul 2026 s-au încheiat la prețuri de peste 600 lei/MWh.
Aceste prețuri se reflectă direct în facturile consumatorilor. În plus față de costul energiei active, facturile includ și: tarifele de transport și distribuție, tariful pentru serviciul de sistem, certificate verzi, contribuția de cogenerare, contribuția CfD, accize, TVA, precum și costuri pentru profilare si dezechilibrele generate în sistem”, arată AFEER.
“Furnizorii de energie joacă un rol esențial în echilibrul pieței și al sistemului energetic național, acționând ca integratori între producători și consumatori. Pentru a estima cât mai corect necesarul de energie, aceștia analizează în permanență comportamentul de consum al clienților. Abaterile față de estimări – fie prin scăderi, fie prin creșteri bruște ale consumului – generează dezechilibre și respectiv, costuri suplimentare. Deoarece decontarea în România se face la fiecare 15 minute, furnizorii trebuie să gestioneze continuu aceste variații, utilizând toate mecanismele disponibile de tranzacționare: contracte la termen, piețele spot, piața de echilibrare etc., pentru a optimiza costurile și a proteja interesul consumatorilor”, mai arată furnizorii.
Furnizorii spun că nu au avut decât de pierdut în urma mecanismului de plafonare și acuză tratamentul incorect din spațiul public
“Furnizorii au suportat integral, în primă etapă, costurile schemei de compensare, încasând de la consumatori doar sumele compensate. Statul ar fi trebuit să le deconteze diferența dintre prețul de piață al energiei și prețul plafonat/subvenționat, însă decontările sunt blocate de peste un an și jumătate, iar restanțele statului față de furnizori deja depășesc 6 miliarde de lei. Ultimele facturi validate, până în prezent, de ANRE în vederea compensării sunt cele aferente lunii ianuarie 2024, iar, până în acest moment, documentele furnizorilor au fost extrem de riguros verificate de către ANRE, înainte de a fi decontate sumele cuvenite.
Contrar celor vehiculate în spațiul public, furnizorii nu au avut de câștigat de pe urma aplicării schemei de plafonare-compensare. Astfel, la început, componenta de furnizare prevăzută de lege acoperea costurile acestui serviciu, însă, în scurt timp, din cauza creșterii costurilor cu echilibrarea și a celor financiare generate de împrumuturile necesare pentru a acoperi sumele care trebuiau compensate de stat, întârziate la plată, această componentă a devenit insuficientă pentru a acoperi cheltuielile reale de furnizare”, arată AFEER.
„De la introducerea schemei de sprijin privind plafonarea și compensarea prețurilor la energie, cred că este deja a 20-a oară când furnizorii sunt nevoiți să modifice facturile. Aceste modificări presupun costuri semnificative, costuri pe care nimeni nu le decontează. De asemenea, nici sumele de bani pe care furnizorii le-au împrumutat de la bănci pentru a susține aceste scheme în numele statului nu au fost recuperate”, a spus Laurențiu Urluescu, președinte AFEER, în contextul în care în facturi va trebui introdus, mai nou, un nou cod de bare în urma modificărilor legislative referitoare la clienăii vulnerabili, despre care am scris AICI.
“Noi, furnizorii – și, în general, întregul sector energetic – am fost alături de autorități ori de câte ori a fost nevoie. Din păcate, ne aflăm din nou într-o situație complicată și sensibilă, iar acuzațiile se îndreaptă, ca de obicei, către furnizori.
Dacă există un caz punctual in care unul dintre furnizori greșește, este normal să fie tras la răspundere. Dar nu este corect să fie incriminată întreaga breaslă. Suntem afectați de aceleași probleme care apasă pe întreg sectorul energetic: lipsa investițiilor în capacități flexibile de producție, reglementările neclare și instabilitatea legislativă.
Asociația noastră – AFEER – susține o piață de energie transparentă și funcțională, în care atât consumatorii, cât și furnizorii să acționeze responsabil și bine informați”. Ne bucură faptul că, la foarte putin timp dupa eliminarea schemei de plafonarecompensare, au început să apară primele semne ale relansării competiției – furnizorii iși imbunătățesc ofertele pentru consumatori”.”, a conchis Urluescu
AFEER cuprinde, în prezent, un număr de 47 de membri, furnizori şi traderi licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică și/sau de gaze naturale, care asigură furnizarea energiei atât către consumatori persoane fizice, cât şi către IMM-uri şi consumatori din toate categoriile de agenţi economici care activează în România, cu o cotă de piaţă de circa 85% din consumul final de electricitate respectiv
de gaze naturale.