Ce se va întâmpla cu prosumatorii după 1 iulie. Răspunsuri de la ANRE

În contextul în care de la 1 iulie nu vor mai fi în vigoare preturile plafonate la energie electrică, ANRE a publicat astăzi, sub forma unui set de întrebări și răspunsuri, o informare pentru prosumatori.

Iată ce a comunicat ANRE:

1.Sunt prosumator. Ce se schimbă pentru mine la 1 iulie?

Dacă aveți un contract în vigoare cu un furnizor de energie electrică, acesta rămâne valabil cu aceleași clauze. În ceea ce privește prețul, dacă contractul dvs. are termen de expirare dincolo de 1 iulie, ar trebui să vi se aplice prevederile și prețul din contract, până la expirarea acestuia, atunci când vi se va transmite o nouă ofertă.

2. Dar s-a schimbat prețul de furnizare, nu mai este plafonat.

Da, schema de plafonare a prețurilor la energie electrică s-a încheiat, dar drepturile prosumatorilor nu s-au modificat.  Dacă aveți o putere instalată de până la 200 kW aveți dreptul la compensare cantitativă direct în factură, iar dacă ați produs mai multă energie decât ați consumat, puteți utiliza cantitatea de energie pe o perioadă de maximum 24 de luni de la data facturării.

Practic, dacă energia electrică produsă în calitate de prosumator este egală cu energia electrică consumată de dvs., atunci nu ar trebui să fiți sunteți impactat de finalizarea schemei de plafonare-compensare. În cazul în care, balanța indică un auto-consum mai mare decât producția, atunci pentru diferență veți plăti prețul final pe care îl regăsiți în contractul de furnizare.

În cazul în care energia electrică produsă de dvs. este cantitativ mai mare decât cea consumată în intervalul de facturare (de obicei lunar), prețul pe care îl veți primi pentru această energie ar trebui să fie egal cu prețul energiei electrice active din contractul de furnizare.

3. Am o putere instalată mai mare de 200 kW. Ce se întâmplă în cazul meu?

Rămâne valabil ceea ce scrie în lege: pentru prosumatorii cu putere instalată de peste 200 kW și până în 400 kW, furnizorii sunt obligați să achiziţioneze energia electrică produsă şi livrată la un preţ egal cu preţul mediu ponderat înregistrat în Piaţa pentru Ziua Următoare în luna în care a fost produsă energia respectivă.

4. După 1 iulie, kilowattul vândut de prosumator furnizorului mai este egal cu kilowattul cumpărat de furnizor de la prosumator?

Da, dacă puterea instalată este de până la 200 kW. Dacă aveți o putere instalată mai mare de 200 kW, atunci se aplică prevederile descrise la pct. 3.

5. Am găsit pe comparatorul ANRE o ofertă mai bună pentru mine în calitate de consumator. Pot să vând energie unui furnizor și să cumpăr de la altul?

Nu, calitatea de prosumator presupune același furnizor. Dacă doriți să vă portați contractul, atunci trebuie săva analizați cu mare mare atenție balanța de energie electrică livrată versus energia electrică consumată. Adică este necesar să faceți un calcul dacă, per total, într-un an, aveți deficit sau surplus de energie electrică și să stabiliți ce este mai convenabil pentru dvs.

6. Cum aleg cel mai bun furnizor pentru mine?

ANRE vă pune la dispoziție un comparator de oferte: https://posf.ro/comparator?comparatorType=electric

În România erau la sfârșitul primăverii peste 200.000 de prosumatori, cu o capacitate instalată de peste 2.500 MW.

1 Comment

  1. Sunt prosumator din 2022 si nu am mai primit nici o factura de atunci. Am o balanta productie / consum de 4 MW exportati pentru care nu am primit nici un cent. Am scris furnizorului si ANRE fara nici un raspuns. Ce pot face?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *