Importurile de bitum ale României sunt de cinci ori mai mari decât producția singurei companii care mai produce acest tip de marfă în țară, rafinăria Vega a grupului Rompetrol (KMG International).
Construcția de drumuri in România închite cantități enorme de bitum, iar România importă din abundență acest produs, cu efecte negative asupra balanței de plăți. Astfel, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, în anul 2023 au fost importate 562.000 de tone de bitum din petrol, care au avut o valoare de aproape 285 de milioane de euro.
De departe, cel mai mult se importă din Grecia, 197.000 de tone, a doua destinație de import fiind Ungaria, de unde au venit aproape 140.000 de tone. Podiumul este completat de Turcia, de unde au venit circa 91.000 de tone de bitum din petrol.
Evident, cererea este mare, pe fondul amplelor lucrări la infrastructura rutieră din România, dar importurile sunt foarte mari în condițiile în care, după toate reorganizările și închiderile de capacități din industria de rafinare din trecut, în România mai există un singur producător de bitum, rafinăria Vega Ploiești, cea mai mică din țară, controlată de grupul Rompetrol (KMG International). Bitum se mai producea la Arpechim Pitești și la Suplacu de Barcău, dar ambele rafinării au fost închise.
Producția de bitum pentru lucrări de reparații ale drumurilor a început la rafinăria Vega din Ploiești acum aproape o sută de ani, prima instalație de acest gen fiind construită în anul 1927. În 2007, a fost finalizată o instalație nouă pentru producţia de bitum îmbogățit cu polimeri, care oferă produsului elasticitate îmbunătăţită, rezistenţă la uzură și temperatură, precum şi o durată de viaţă mai mare cu 50%, după cum spune compania.
Totuși, Vega a produs în 2023 doar 104.000 de tone. Compania vinde toată producția pe piața internă, acoperind o parte din necesarul de consum, dar ce se produce aici este de cinci ori mai puțin decât se importă. Recordul de producție a fost, la Vega, de 123.000 de tone de bitum, în anul 2020.
Iar în acest an, rafinăria din Ploiești va produce și mai puțin, ca urmare a reviziilor. Rafinăria Petromidia, cea mai mare din România, controlată tot de Rompetrol, a fost în revizie în primăvară timp de peste o lună și jumătate, or de aici pleacă mare parte din materia primă și produsele semifabicate pentru Vega. Așadar, rafinăria ploieșteană a funcționat și ea la capacitate redusă.
Astfel, în primele nouă luni din acest an, producția de bitum a scăzut la 57.000 de tone, în condițiile în care rafinăria Vega a procesat doar 203.000 tone de materie primă, față de 29% în aceeași perioadă a anului trecut.
Rafinăria Vega Ploiești are o istorie de aporoape 120 de ani, fiind cea mai veche rafinărie operațională din România. Acum, este parte a grupului Rompetrol, controlat de compania petrolieră națională a Kazahstanului, KazMunayGas.