Pe 15 octombrie, președintele Consiliului de Administrație al companiei petroliere naționale a Kazahstanului, KazMunayGas, Askhat Khassenov, s-a întâlnit la Astana cu consilierul de stat la Cancelaria Primului Ministru al României, Florin Spătaru, informează agenția de presă kazahă Kazinform.
Părțile au discutat aspecte privind consolidarea cooperării dintre Kazahstan și România în sectorul energetic, respectiv despre activitatea firmei românești Rompetrol, companie membră a Grupului KMG International. O atenție deosebită a fost acordată proiectelor care vizează creșterea eficienței producției și adaptarea la noile standarde de mediu.
De asemenea, președintele KMG și consilierul de stat la Cancelaria premierului român și-au exprimat interesul pentru menținerea dialogului și implementarea unor inițiative comune pentru promovarea dezvoltării reciproce a cooperării economice.
KMG deține în România KMG Internațional (Grupul Rompetrol), al cărui cel mai impotant activ este rafinăria Petromidia, cea mai mare din România și una dintre cele mai moderne de la Marea Neagră. Grupul mai are o rețea proprie de distribuție a carburanților în România, Republica Moldova, Georgia și Bulgaria, dar și activități de trading pe mai multe piețe europene.
Interes în dezvoltara rutei TITR
Săptămâna trecută, între 9 – 11 octombrie, a avut loc la Astana Translogistica Kazakhstan International Transport & Logistics Exhibition. La acel eveniment, KTZ Expres, companie de logistică și transport multimodal, parte din Compania Căilor Ferate din Kazahstan, și grupul românesc Grampet, controlat de Gruia Stoica, au semnat un memorandum de colaborare, în baza căruia se angajează să continue colaborarea în vederea extinderii infrastructurii din Portul Constanța, prin modernizarea unora dintre facilitățile existente, precum și prin dezvoltarea unui nou terminal.
“Ca urmare a semnării acestui memorandum, Grampet și KTZ Express se angajează să crească potențialul de transport și logistică pentru serviciile din cadrul TITR și să dezvolte un terminal în Portul Constanța, extinzând astfel infrastructura existentă. Acest lucru va genera o creștere a volumului de transbordare a mărfurilor, va îmbunătăți procesele logistice și va consolida conexiunile cu rutele comerciale internaționale. Totodată, vor fi eficientizate și rutele de transport China – Europa – China”, au spus cei de la Grampet într-un comunicat de presă.
TITR înseamnă Ruta Internațională de Transport Transcaspică, o rețeaa de aproximativ 6.500 de kilometri de drumuri, căi ferate și porturi care se întinde prin Kazahstan, Marea Caspică, Azerbaidjan, Georgia, Turcia și Europa, care însă trebuie upgradată pentru a putea face față unui flux tot mai mare de mărfuri de tot felul dinstre Est spre Europa.
TITR se dezvoltă de fapt ca o consecință a războiului declanșat de Rusia în Ucraina. Practic, ca urmare a sancțiunilor occidentale, transferul mărfurilor chineze către Europa nu se mai poate face prin Rusia, țară supusă sanțiunilor și, ca atare, este dezvoltată ruta alternativă caspică, prin sud.