Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților din România, estimează în continuare o cerere în creștere de combustibili tradiționali, scăderea urmând să se manifeste abia după 2030.
Cererea pentru motorină și benzină va crește în continuare în România până în 2030, poreivit cifrelor din strategia actualizată a Petrom, iar o scădere în favoarea transportului electroc se va vedea după 2030. Estimarea companiei arată o creștere a cererii de benzină și de motorină cu 5% până în 2030, urmând ca, în deceniul următor, să scadă cu 30% la fiecare dintre cei doi carburanți. La fel, va continua să crească și cererea de combustibili tradiționali pentru aviație, cu 25% până la finalul deceniului, urmând ca în următoarea decadă să scadă cu 30%
„După 2030 va exista o scădere a acestui consum pe fondul unui impact mai mare al electro-mobilității în transporturi”, a explicat Radu Căprău, director de rafinare și marketing, care a recunoscut însă că cererea din ultimii ani pentru combustibiliu tradiționali a fost peste așteptările companiei și că Petrom va continua să susțină consumul de benzină și motorină și în viitor.
Iată grafic estimările:
Compania și-a menținut obiectivele legate de infrastructura de distribuție a carburanților clasici, vizând o creștere a rețelei de stații de la 780 la 800, în 2030, și o creștere a volumelor per stație, cu 20%, de la 5,7 la 6 milioane de litri.
Totuși, compania se pregătește pentru momentul scăderii cererii de carburanți tradiționali. Pe sengmentul de stații de alimentare a vehiculelor electrie, compania, care ar urma să dețină o rețea de 1.000 de puncte de încărcare până la finalul anului, are acum în plan o rețea de 5.000 de puncte de încărcare pînă în 2030, peste estimările din strategia inițială. Punctele de alimentare vor folosi energia electrică produsă de companie.
De asemenea, compania anunță o accelerare a proiectelor “verzi” din domeniul carburanților. Petrom a anunțat recent decizia finală de investiție pentru o nouă instalație de producție de combustibili sustenabili pentru aviație (SAF) și motorină din surse regenerabile (HVO) la rafinăria Petrobrazi, împreună cu două unități de producție de hidrogen verde, ce va fi utilizat în producția de biocombustibili.Pe baza capacității SAF/HVO de 250 mii tone/an, OMV Petrom urmează să devină primul mare producător de combustibili sustenabili din regiune până în 2028, mai estimează compania.