Nou proiect de reglementare a racordării regenerabilelor la rețea, pus în dezbatere de ANRE

ANRE a pus în dezbatere publică o a doua variantă a metodologiei privind alocarea capacității rețelei electrice pentru racordarea locurilor de producere a energiei electrice.

Noul draft este de fapt o variantă revizuită în urma propunerilor industriei, mai ales că asociațiile care reprezintă industria regenerabilă au protestat vehement. Astfel, unele prevederi inițiale au fost revizuite, iar printre ele este li una care ridică de la 1 la 5 MW capacitatea oentru care trebuie să se liciteze pentru capacitatea de racordare. O altă prevedere importantă este amânarea cu an a acestui mecanism de racordare în baza unor licitații.

Iată care sunt principalele modificări față de varianta inițială.

Metodologia privind alocarea capacității rețelei electrice pentru racordarea locurilor de producere a energiei electrice

a) se modifică puterea instalată a instalațiilor de producere a energiei electrice de la 1 MW la 5 MW;

b) se decalează data pentru punerea în aplicare a prevederilor metodologiei de la 1 ianuarie 2025 la 1 ianuarie 2026;

c) au fost stabilite clarificări privind calculul capacității disponibile, în sensul precizării elementelor avute în vedere la calculul capacităților disponibile (avize tehnice de racordare și contracte de racordare valabile fără lucrări de întărire, contracte de racordare a locurilor de producere/de consum și de producere care prevăd lucrări de întărire realizate, locuri de consum și de producere puse în funcțiune);

d) au fost precizate explicit elementele avute în vedere pentru care operatorii de distribuție (OD) au obligația să transmită operatorului de transport și de sistem (OTS) date și informații pentru calculul capacității disponibile a rețelei electrice, respectiv pentru rețelele electrice de distribuție de 110 kV și MT, până la barele de MT ale stațiilor de transformare;

e) au fost menționate explicit elementele avute în vedere la elaborarea de către OTS a studiului de soluție global, respectiv toate centralele electrice pentru care au fost emise avize tehnice de racordare în termen de valabilitate, inclusiv lucrările de întărire generale ale rețelei electrice aferente, executate sau care urmează să fie executate conform prevederilor avizelor tehnice de racordare;

f) a fost revizuit modul de calcul al prețului de pornire a licitație, prin raportarea valorii totale estimate a lucrărilor suplimentare de dezvoltare la capacitatea totală disponibilă a rețelelor electrice provenită din lucrările suplimentare de dezvoltare, față de raportarea valorii respective la capacitatea totală solicitată de utilizatori pentru alocare;

g) a fost inclusă obligația utilizatorilor de a constitui o garanție financiară la contractul de alocare de capacitate, pentru plata capacității alocate, în cuantum de 1% din valoarea contractului; garanția respectivă se constituie anterior încheierii contractului de alocare; în cazul în care utilizatorul nu face dovada plății sumelor pentru capacitatea alocată prin licitație la termenele prevăzute în contract, acesta pierde capacitatea alocată și garanția respectivă;

h) valoarea studiului de soluție global realizat de OTS se alocă pro rata cu capacitatea alocată fiecărui participant prin licitație, față de capacitatea totală alocată într-un an în perioada de alocare; valoarea rezultată se adaugă la valoarea contractului de alocare;

i) a fost inclusă în contractul de alocare de capacitate situația de încetare a contractului la solicitarea utilizatorului, caz în care garanția financiară constituită de utilizator se execută, iar sumele deja plătite conform contractului nu se returnează.

Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public:

a) includerea contractului de alocare de capacitate, obținută de utilizator în baza aplicării mecanismului descris în metodologia menționată anterior, între documentele care se atașează cererii de racordare a unor locuri de producere/de consum și de producere cu puteri instalate ale capacitățlor de producere mai mari sau egale cu 5MW;

b) includerea obligației operatorului de rețea de comunicare către utilizator, odată cu studiul de soluție avizat, și a cuantumului garanției financiare pe care utilizatorul trebuie să o constituie în favoarea operatorului, aferentă soluției/soluțiilor de racordare prevăzute în studiu;

c) includerea prevederii conform căreia emiterea avizului tehnic de racordare pentru locurile de producere/de consum și de producere cu puteri instalate ale capacităților de producere mai mari sau egale cu 5 MW este condiționată de îndeplinirea tuturor obligațiilor privind plata capacității alocate în conformitate cu prevederile din contractul de alocare de capacitate;

d) includerea prevederii conform căreia transmiterea către solicitant a avizului tehnic de racordare este condiţionată inclusiv de constituirea garanției financiare în favoarea operatorului de rețea, în condițiile prevăzute la articolul 31 din Regulament;

e) includerea între condițiile de executare a garanției financiare și a situației în care autorizaţia de construire a obiectivului de la locul de consum şi/sau de producere ce urmează a fi racordat la reţeaua electrică nu este transmisă operatorului de reţea în termenele prevăzute în contractul de racordare;

f) introducerea obligației utilizatorului de a depune cererea de încheiere a contractului de racordare cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de încetarea perioadei de valabilitate a ATR;

g) includerea prevederii potrivit căreia utilizatorul poate solicita încetarea valabilității ATR, caz în care contractul de racordare încheiat încetează la data încetării valabilității avizului tehnic de racordare, garanțiile financiare constituite de utilizator se execută și capacitatea aprobată pentru racordare devine disponibilă pentru racordarea altor utilizatori;

h) includerea prevederii conform căreia termenele în care utilizatorul trebuie să prezinte operatorului de rețea autorizația de construire a obiectivului se pot prelungi o singură dată, cu maximum 12 luni, cu acordul scris al operatorului de rețea și cu informarea autorității competente, în condițiile în care utilizatorul constituie o garanție financiară suplimentară în favoarea operatorului de rețea în procent de 5% din valoarea tarifului de racordare, pe care o depune la operatorul de rețea în maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii acordului scris al acestuia și în condițiile în care documentele justificative prezentate operatorului de rețea confirmă faptul că motivele întârzierii nu sunt în controlul utilizatorului;

i) includerea obligației operatorilor de rețea de a comunica lunar autorității informații privind avizele tehnice de racordare emise în termen de valabilitate și contractele de racordare încheiate, conform prevederilor unei machete ce face obiectul anexei nr. 8 la Regulament;

j) revizuirea prevederilor Anexei nr. 6 la Regulament privind Reguli specifice pentru realizarea racordării ocazionale la reţeaua electrică de distribuţie a unei instalaţii aparţinând autorităţilor judiciare şi de aplicare a legii, ca urmare a experienței acumulate în aplicarea prevederilor acesteia, în sensul de a elimina elementele birocratice astfel înât să fie asigurată derularea operativă a procesului de racordare.

 Conţinutul-cadru al avizelor tehnice de racordare
➢ revizuirea prevederilor privind garanțiile financiare care se constituie în favoarea operatorilor de rețea, în concordanță cu propunerea de revizuire a art. 31 din Regulament.

Contractele-cadru de racordare: s-au realizat completări în sensul coroborării cu prevederile art. 31 din Regulament, privind garanțiile financiare.

Puteți vedea noul proiect de ordin AICI: proiect ordin anre

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *