KazMunayGas își va extinde flota de nave care să opereze în Marea Caspică, Marea Mediteană și Marea Neagră, atât pentru continuarea livrărilor de petrol pe rutele de export consacrate, cât și pentru creșterea livrărilor pe cele alternative, care să ocolească Rusia.
La începutul anului 2023, KazMunayGas (KMG) și operatorul portuar și logistic din Emiratele Arabe Unite Abu Dhabi Ports Group au semnat un acord de parteneriat strategic. Directorul Departamentului de transport și logistică al KMG, Erbolat Mendybaev, a vorbit într-un interviu acoedat presei kazahe și publicat pe site-ul companiei, despre cum se dezvoltă cooperarea dintre cei doi operatori naționali, despre transportul de petrol în Marea Caspică și mările deschise (Marea Neagră și Mediterana), despre planurile de construcție de nave în Kazahstan și despre participarea la coridorul de transport din China spre Europa. Am extras întrebările și răspunsurile care nu vizează strict aspectele din Kazahstan, ci pe cele din zona noastră.
2023 a fost un an bun pentru divizia de transport KMG, proiecte importante au fost implementate într-un timp scurt. Unul dintre ele este cooperarea cu Abu Dhabi Ports Group . Vorbiți-ne despre principalele domenii de cooperare.
În perioada 2022-2023, KMG a desfășurat o mulțime de activități în cooperare cu compania Abu Dhabi Ports Group (ADP). Ca urmare, în ianuarie 2023, KMG și ADP au semnat un Acord de parteneriat strategic în domeniul transportului maritim de mărfuri, al dezvoltării și investițiilor în flotele de petroliere și comerciale din regiunea caspică. Pentru a pune în aplicare Acordul, deja în februarie 2023 am creat o societate mixtă, Caspian Integrated Maritime Solutions Ltd (CIMS).
Cooperarea noastră include patru domenii. În primul rând, dezvoltarea unei flote petroliere și comerciale care să opereze în Marea Caspică și în mările deschise (inclusiv achiziționarea/construcția unei flote comerciale petroliere, a unor feriboturi, a unor cargouri și nave de containere). În al doilea rând, dezvoltarea unei flote care să sprijine și să furnizeze servicii pentru proiectele offshore din Marea Caspică, cum ar fi Kashagan, Kalamkas-Sea – Khazar. În al treilea rând, dezvoltarea infrastructurii de coastă, inclusiv în construcția de nave și facilități de infrastructură portuară. Iar a patra direcție, dezvoltarea unui program de formare pentru specialiștii în domeniul maritim în Republica Kazahstan.
Pentru fiecare domeniu de cooperare, noi și partenerii noștri va trebui să luăm deciziile finale de investiții. În prezent, KMG și ADP au în vedere o serie de proiecte. Este vorba despre construcția de petroliere de 12.000 de tone deadweight, construcția de feriboturi, achiziționarea de nave de aprovizionare și OSR (Oil Spill Response) pentru proiectele offshore ale KMG în sectorul kazah al Mării Caspice. De asemenea, se are în vedere achiziția de cargouri și o navă de transport de produse petroliere pentru transportul prin Marea Neagră a produselor petroliere fabricate la rafinăria KazMunayGas din România (Petromidia-n.red.)
Cum va afecta acest lucru dezvoltarea rutelor alternative de transport al petrolului?
Pentru a îndeplini instrucțiunile Guvernului de a dezvolta rute alternative de transport al petrolului în 2022, KMG și compania azeră SOCAR au semnat un acord privind tranzitul petrolului kazah pe ruta Aktau-Baku-Ceyhan, cu un volum anual de 1,5 milioane de tone pe an. În martie 2023, am început transportul. În prezent, transportul se efectuează cu petrolierele existente, care sunt deținute de filiala KMG, Kazmortransflot (KMTF), prin portul Aktau din Baku și, mai departe, prin teritoriul Azerbaidjanului prin sistemul de conducte portuare Baku-Tbilisi-Ceyhan.
Pentru a mări flota pentru această rută, în iunie 2023, JV CIMS a achiziționat două noi petroliere de 8.000 de tone deadweight de 8 mii, care au fost puse în funcțiune în decembrie. În prezent, două petroliere, denumite Taraz și Liwa, operează pe ruta Aktau-Makhachkala (ultimul fiind un oraș din Rusia, de pe partea vestică a Mării Caspice n.red.). După instalarea echipamentului SIG (sistem de gaz inert) acestea vor opera deja pe ruta Aktau-Baku. Dezvoltarea rutelor alternative implică dezvoltarea flotei noastre.
Pe lângă creșterea flotei în regiunea caspică, am creat un grup comun de petroliere KMTF/ADP în mările deschise, în Marea Neagră și Marea Mediterană. Acesta este format din patru petroliere Aframax (dintre care două aparțin KMTF, iar alte două aparțin ADP). În prezent, KMG negociază cu Chevron și Tengizchevroil (TCO – societatea mixtă care operează vastul câmp Tengiz din Kazahstan ) pentru a încheia un acord pe termen lung pentru transportul de petrol în mările deschise (din porturile Novorossiysk și Ceyhan). Odată ce se va ajunge la astfel de acorduri, se va rezolva problema extinderii flotei cu încă unul sau două petroliere Aframax.
Actualul grup comun de petroliere KMTF/ADP transportă acum petrolul cui?
Deocamdată, doar petrolul nostru, inclusiv unele volume care aparțin KMG în Tengiz, precum și resursele filialelor noastre Ozenmunaigas și Embamunaigas. Petrolierele primesc acest petrol în portul Novorossiysk, care este livrat acolo prin sistemele de conducte CPC și Atyrau-Samara. Petrolul este încărcat în nave în portul Novorossiysk și apoi este trimis la rafinăria noastră din România.
După cum am spus mai devreme, se lucrează în continuare la încheierea unui acord pe termen lung pentru transportul de petrol în mările deschise, care ne va spori prezența atât în volum, cât și în ceea ce privește flota.
Putem spune că își KMG transportă independent cea mai mare parte a propriului petrol pe mare?
Nu, nu în totalitate. Nu avem suficiente tancuri petroliere. Transportăm ceea ce putem. Pentru volumul rămas, angajăm terți pentru a transporta petrol.
Context. De ce au kazahii nevoie de rute alternative
Kazahstanul este unul dintre marii producători de petrol din zona caspică, cu o producție de aproape 90 de milioane de tone în 2023 și care este estimată să crească și în continuare, mai ales pe fondul ambiției statului asiatic, care are vaste resurse minerale, nu doar de petrol, de a-și dubla Produsul Intern Brut în următorii șase ani. Pentru a putea fi oferit însă pieței, cea mai mare parte a lui tranzitează Rusia, prin ceea ce se numește conducta aspică. Este unul dintre cele mai mari oleoducte din lume, caspică, operat de Caspian Pipeline Consortium (CPC), lung de 1.500 km, și leagă marile câmpuri petroliere din zona caspică de Marea Neagră, cu descărcare terminalul marin din portul rusesc Novorossiisk. CPC are mai mulți acționari, cel mai important (24%) fiind statul rus prin Transneft, după care vin KazMunayGas, compania petrolieră națională a Kazahstanului, și mari companii petroliere occidentale, cum ar fi Chevron, Exxon, Eni, alături de rușii de la Lukoil.
Chiar dacă pe aici trece majoritatea țițeiului kazah, și probabi, că va trece mulți ani de acum încolo, după începutul războiului din Ucraina, statul asiatic a făcut eforturi de a dezvolta și rute alternative. Încă de la finalul anuului 2022, când urma să intre în vigoare embargoul UE asupra livrărilor de țiței rusesc (prin CPC se transportă și țiței rusesc, dar de nouă ori mai puțin decât cel de origine Kazahstan, președintele Kazahstanului a cerut creșterea livrărilor de țiței kazah prin porturile caspice Aktau și Kuryk (practic ocolind Rusia, spre sud-vestul Mării Caspice, vezi harta atașată), la un nivel ce ar trebui să ajungă în viitor la 20 de milioane de tone pe an.
Astfel, livrările de țiței prin Caspica ar permite ca unele dintre volumele transportate, să ajungă mai ales în estul Mediteranei (folosind apoi conducta Baku-Tbilisi Ceyhan) dar și în estul Mării Negre, din Georgia (KMG este unic acționar al operatorului terminalului petrolier din portul Batumi).
Și deja o parte din petrol merge pe acea cale. KazTransOil, subsidiara KMG care se ocupă cu transportul prin conducte, a anunțat că, în total în 2023 au plecat din portul caspic Aktau 3,7 milioane de tone de țiței, cu 1,1 milioane mai mult decât în 2022.
Creșterea volumelor de petrol kazah pentru export din portul Aktau se datorează creșterii volumului expediat spre Mediterana, în direcția oleoductului Baku-Tbilisi-Ceyhan, de la 250.000 de tone la 1,4 milioame de tone , ceea ce reprezintă o creștere de 5,5 ori în comparație cu 2022.