Preluarea participațiilor Enel în România de către grupul elen Public Power Corporation (PPC) se va finaliza în curând, tranzacția urmând a reconfigura piața energiei la nivel regional, cu implicații asupra viitorului energetic al României.
Prezentă în cinci țări din regiune și cu o capitalizare bursieră de peste 3 miliarde de euro, PPC este o companie solidă, aflată în curs accelerat de creștere, care produce, distribuie și furnizează energie electrică către consumatori. Grupul este prezent în Grecia (unde este lider de piață), Bulgaria (din 2015), Albania (din 2016), Macedonia de Nord (în urma achiziției EDS – Energy Distribution Solutions în 2018), România fiind cea de-a cincea țară din zona Europei de Sud-Est în care PPC va activa.
Astfel, achiziția Enel România permite PPC să pătrundă pe o piață mare, matură și care oferă posibilități semnificative de creștere, interconectată cu Grecia via Bulgaria. Odată cu finalizarea achiziției Enel România, grupul elen își va consolida poziția în regiune și va deveni cel mai mare jucător din Europa de Sud-Est.
Astfel, tranzacția va duce la creșterea numărului clienților PPC cu 57%, va majora activele de distribuție cu 40%, iar capacitatea de producție de energie din hidro, eolian și solar în exploatare cu 14%.
PPC a anunțat, după semnarea acordului cu Enel, că România este o piață importantă din punct de vedere strategic pentru grupul elen și că intenționează să investească în dezvoltarea operațiunilor la nivel local. PPC își propune să continue și să dezvolte ceea ce Enel a construit în ultimii 18 ani în România în materie de energie verde, mobilitate electrică, portofoliu de clienți și servicii cu valoare adăugată, au declarat reprezentanții companiei.
„Achiziția Enel România se aliniază strategiei PPC privind tranziția energetică, dar și cu planul nostru de expansiune în Europa de Sud-Est, permițând explorarea unor oportunități de creștere pe o piață mai puțin congestionată. Activitățile Enel din România reprezintă alegerea ideală, atât din punct de vedere geografic, cât și din punct de vedere al afacerilor, întărind prezența PPC în regiune. România este o piață importantă din punct de vedere strategic pentru PPC și prin prisma accesului la finanțare UE prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și Fondul pentru Modernizare, ceea ce vine în completarea planurilor noastre de dezvoltare în țară”, au transmis cei de la PPC.
Georgios Stassis, CEO al PPC, este un cunoscător al pieței de energie din România, fiind CEO şi Country manager al Enel România în perioada 2016 – 2019. În luna iunie el a devenit vicepreședinte al Eurelectric, asociația care reprezintă industria europeană de electricitate la Bruxelles. Mandatul său în fruntea PPC este axat pe decarbonizare, extindere regională și investiții accelerate în energie regenerabilă. Ca vicepreședinte al Eurelectric, Stassis a atras atenția asupra necesității urgente de a acorda prioritate dezvoltării infrastructurii și digitalizării pentru evitarea riscurilor viitoare și a volatilității excesive.
Obiectivul PPC este de a deveni lider pe piața energiei curate în Europa de Sud-Est, cu un plan de investiții axat pe regenerabile, consolidarea și modernizarea rețelei de distribuție, digitalizarea activităților, precum și pe îmbunătățirea experienței clienților.
Enel România are proiecte substanțiale de energie regenerabilă, cu o capacitate cumulată de circa 5,4 GW, în diferite faze de dezvoltare, dintre care 2,3 GW eolian și 3,1 GW solar. PPC și-a asumat să continue în această direcție, explorând, totodată, și alte oportunități, materializate la acest moment prin alte tranzacții.
La sfârșitul anului 2022, PPC Renewables a semnat un acord de principiu cu MYTILINEOS pentru dezvoltarea, construcția și vânzarea unui portofoliu de energie solară de aproximativ 210 MW în România. La acestea se adaugă un parc eolian de 84 MW situat în județul Tulcea cumpărat de la Lukoil.
Tot la capitolul achiziții, PPC a anunțat în aprilie semnarea unui acord cu Fondul Proprietatea S.A. pentru achiziționarea tuturor participațiilor deținute de acesta în E-Distribuție Muntenia S.A. (12%), E-Distribuție Dobrogea S.A. (24,1%), E-Distribuție Banat S.A. (24,1%), Enel Energie Muntenia S.A. (12%) și Enel Energie S.A. (12%) în România, pentru o sumă totală de 650 milioane de lei (aproximativ 130 de milioane de euro).
Preluarea Enel România de către PPC a primit aprobarea Comisiei Europene în luna iunie.
Articol susținut de PPC