Datele culese de un think tank arată că la nivel global există un grup de cinci țări care atrag cantități imense de petrol rusesc, care altfel este supus embargoului și plafonării prețului de către statele occidentale care au sancționat Rusia. Aici, petrolul este rafinat, iar carburanții sunt exportați în cantități masive exact în țările ocidentale care au impus sancțiuni pentru petrolul și carburanții rusești.
O cercetare făcută de un think tank independent potrivit propriei descrieri, Center for Energy and Clean Air Research (CREA), arată că, în anul care a trecut de la invadarea Ucrainei de către Rusia, statele occidentale care au impus sancțiuni au importat totuși produse petroliere în valoare de 42 de miliarde de euro din cinci state, care, la rândul lor, au cunoscut o creștere fulminantă a importurilor de țiței rusesc. Practic, cinci state, denumite “țări laundromat”, India, China, Turcia, Emiratele Arabe Unite și Singapore, care nu au intrat în mecanismul de sancțiuni impus de Occident pentru petrolul și carburanții rusești, “spală” petrolul cumpărat din Rusia – îl rafinează în rafinăriile locale (vorbim inclusiv despre cea mai mare rafinărie din lume) și apoi vând carburanții obținuți statelor Occidentale, cele care au introdus embargoul și plafonul de preț de 60 de dolari barilul pentru țițeiul rusesc. Mai joos un grafic, după care concluziile cercetării, cu destinații și cifre
Iată principalele concluzii ale raportului:
UE, majoritatea țărilor din G7 și Australia au interzis sau limitat importurile de țiței și produse petroliere rusești, ceea ce a dus la o scădere semnificativă a prețurilor și a veniturilor din export ale Rusiei. Cu toate acestea, aceste țări din coaliția care a impus plafonarea prețurilor au crescut importurile de produse petroliere rafinate din țările care au devenit cei mai mari importatori de țiței rusesc. Aceasta este o lacună majoră care poate submina impactul sancțiunilor asupra Rusiei.
La un an de la invazia Rusiei în Ucraina, țările care fac parte din din coaliția care a plafonat prețurile (anti-rusă) au crescut importurile de produse petroliere rafinate din China (+3,6 milioane de tone sau +94%), India (+0,3 milioane de tone sau +2%), Turcia (+1,8 milioane de tone sau +43%), Emiratele Arabe Unite (+2,6 milioane de tone sau +23%) și Singapore (+1,8 milioane de tone sau +33%). Exporturile de produse petroliere rafinate din aceste cinci țări către statele care se opun Rusiei au crescut cu 10 milioane de tone (+26%) sau cu 18,7 miliarde de euro (+80% în termeni valorici) în anul scurs de la invazia Rusiei, comparativ cu anul precedent.
Organizația numește aceste cinci țări care au crescut achizițiile de petrol rusesc și îl „spală” în produse petroliere expediate către țările care au sancționat petrolul rusesc drept țările „laundromat”.
Cel mai mare importator de produse petroliere din țările „laundromat” a fost UE, ale cărei importuri s-au ridicat la 17,7 miliarde de euro. Australia a cumpărat produse în valoare de 8,0 mld. euro în perioada de 12 luni de la invazia Rusiei, urmată de SUA (6,6 mld. euro), Marea Britanie (5,0 mld. euro) și Japonia (4,8 mld. euro). Din totalul acestor importuri de produse petoliere, 29% a fost motorină și 23% combustibil pentru avioane
Exporturile lunare de produse petroliere ale Chinei către Europa și Australia au înregistrat un record la sfârșitul anului 2022, cu mult peste nivelurile anterioare. În perioada imediat premergătoare sancțiunilor impuse petrolului rusesc, China și-a majorat semnificativ exporturile de produse petroliere, ajungând la 2,9 milioane de tone în trimestrul 4 din 2022, cu 150% mai mult decât media trimestrială din 2022.
În anul scurs după invazie, exporturile de țiței rusesc pe cale maritimă către China, India, Turcia, Emiratele Arabe Unite (EAU) și Singapore au crescut cu 140% în termeni de volum, comparativ cu perioada de 12 luni de dinaintea invaziei. Valoarea totală a importurilor acestora a fost de 74,8 miliarde de euro în cele 12 luni, iar de la interzicerea petrolului rusesc de către UE și până la împliniarea unui an de la începerea războiului (24 februarie), aceste cinci țări “laundromat” au acontat 70% din exporturile de petrol ale Rusiei.
Întrucât Rusia este nevoită să ofere petrol la preț redus pentru a se asigura că poate găsi cumpărători, țările “laundromat” rafinează volume mai mari de țiței rusesc importat pentru a exporta apoi produsele rafinate către țările care impun sancțiuni Rusiei (+10 milioane de tone sau +26% din produsele petroliere rafinate exportate către țările coaliției anti-ruse la un an după invazie, comparativ cu cele 12 luni anterioare). Aceasta este în prezent o modalitate legală de a exporta produse petroliere către țările care impun sancțiuni Rusiei, deoarece originea produsului a fost modificată.
Țările din coaliția care a aderat la plafonarea prețurilor sunt responsabile pentru marea majoritate a creșterii exporturilor de produse petroliere ale țărilor “laundromat” de la începutul invaziei Rusiei. Exporturile de produse petroliere ale țărilor “laundromat” au crescut cu 80% în termeni valorici și cu 26% în termeni de volum (vânzând un plus de +10 milioane de tone) către țările ostile Rusiei, dar au crescut doar cu 2% (sau +2,9 milioane de tone) către țările care nu au aderat la mecansimul de plafonare a prețurilor, în anul care a urmat invaziei, față de nivelurile din anul precedent.
De la impunerea plafonării prețului la țiței (5 decembrie 2022) și până la împlinirea unui an de la invazie (24 februarie 2023), India (cu 3,8 milioane de tone) a fost cel mai mare exportator de produse petroliere către țările din coaliția cu plafonarea prețurilor, urmată de China (3,0 milioane de tone) și EAU (2,9 milioane de tone). Portul indian Sikka este cel mai mare port de export de produse petroliere către țările coaliției occidentale și cel mai mare port de import din lume pentru țițeiul adus pe apă din Rusia. Portul deservește rafinăria Jamnagar – cel mai mare hub de rafinare din lume, deținut de Reliance. Din această locație au fost exportate produse petroliere în valoare de 2,7 miliarde de euro către țările coaliției pentru plafonarea prețurilor (ostile Rusiei) din decembrie 2022 până în februarie 2023.
Rafinăria PetroChina Dalian din China este cel mai mare destinatar al țițeiului rusesc la nivel mondial, datorită unei conexiuni prin conducte cu Rusia. Principala destinație de export pentru produsele petroliere de la Dalian este Australia.
56% din țițeiul rusesc expediat către țările “laundromat” a fost transportat cu nave deținute și/sau asigurate de țările din coaliția de plafonare a prețurilor (cele ostile Rusiei) din decembrie 2022 până la 24 februarie 2023. Această pondere crește la 74% pentru produsele petroliere exportate din țările “laundromat” din decembrie 2022 până la 24 februarie 2023.