Dacă până acum mergeau în Ungaria, slovacii se îndreaptă mai nou spre benzinăriile poloneze, începând cu luna februarie, din cauza prețurilor mai mici. Ei au venit acasă cu câteva sute de mii de litri de carburant adus în canistre, potrivit Euractiv. Ca răspuns, Polonia a decis să instituie controale la frontiere.
Ben zina și motorina în Polonia au ajuns să fie cu aproximativ 25 până la 35 de eurocenți pe litru mai ieftine, deoarece Varșovia a decis să reducă TVA-ul pentru aceste produse energetice ca răspuns la creșterea inflației. Astfel, cu un rezervor de combustibil de 50 de litri, slovacii pot economisi între 10 și 18 euro dacă trec granița până la următoarea stație pentru a cumpăra benzină. Euractiv aminteste și că Varșovia a decis, de asemenea, să elimine TVA-ul pentru alimente, în același pachet de măsuri care vizează combaterea inflației ridicate.
Aceasta înseamnă că o călătorie în Polonia la cumpărături de carburanți și alimente e rentabilă și pentru slovacii care locuiesc mai departe de graniță. Destinațiile tipice pentru slovaci includ orașele Zakopane, Nowy Targ, Czarny Dunajec sau Jabłonka.
Mai multe benzinării poloneeze din zonă au raportat că au rămas deja fără combustibil și au fost nevoite să închidă pentru câteva ore.
„Știm despre această practică și vom efectua inspecții”, a anunțat inspecția poloneză a transporturilor rutiere, citată de serviciul de știri Onet.
„Patrulele noastre vor verifica în ce măsură cantități mari de combustibil sunt transportate în mașini, în afară de rezervoarele de combustibil, la granița cu Slovacia”, a adăugat agenția într-un comunicat.
Conform legislației citate de Euractiv, o mașină care trece granița nu poate transporta mai mult de patru canistre de 60 de litri de combustibil, pe lângă ce are în rezervor, cu condiția ca respectivele canistrele să îndeplinească standardele UE.
Înainte, începuse să se dezvolte turismul de benzinărie din Slovacia în Ungaria. Asta după ce guvernul condus de premierului Viktor Orbán a fixat prețul benzinei cu cifră octanică 95 la 480 HUF (1,34 euro) pe litru la mijlocul lunii noiembrie.
Cu toate acestea, stațiile de benzină mai mici ar putea duce acum greul consecințelor înghețarii prețurilor, decisă din Budapesta, mai arată Euractiv.
Potrivit lui Ottó Grád, secretarul general al Asociației Petrolului din Ungaria, prelungirea înghețării prețului benzinei după data 15 februarie, când Executivul urmează să revizuiască politica, ar putea ruina comercianții mai mici de combustibil.
Mai la vest, un număr tot mai mare de cehi și germani alimentează și în țările vecine.
După cum a relatat publicația Die Welt, asociația germană a benzinăriilor (Verband des Garagen- und Tankstellengewerbes Nord-Ost) a avertizat că stațiile germane de lângă graniță ar putea da faliment din cauza valului de „turism al combustibilului” în Polonia. „Acele stații au probleme reale”, a subliniat asociația.
Care sunt diferențele de preț
Ne-am uitat pe ultimele statistici cu prețurile medii la carburanți ale Comisiei Europene (Oil Bulletin), și iată care sunt ultimele prețuri din zonă, valabile pentru data de 31 ianuarie:
Polonia: 1,28 euro benzina, 1,29 euro motorina
Ungaria: 1,34 euro benzina, 1,34 euro motorina
Slovacia: 1,52 euro benzina, 1,42 euro motorina
Germania: 1,77 euro benzina, 1,64 euro motorina
În România prețurile medii ale carburanților erau, la acea dată, de 1,32 euro litrul de benzină și 1,31 euro litrul de motorină.
Citește și:
S-au scumpit mai mult carburanții în România decât în Europa? Ce spun cifrele