Mai mulți clienți casnici preluați de Premier Energy în calitate de FUI de la AIK rămân fără gaze săptămâna viitoare. ANRE, solicitată să rezolve situația

Mai mulți clienți consumatori de gaze care sunt în regim de ultimă instanță la Premier Energy, preluați de la AIK în trecut, ar putea rămâne fără gaze în mai puțin de o săptămână, pentru că perioada în care primeau gaze de la Premier în regim de ultimă instanță se termină înainte ca ei să apuce să valideze noi contracte cu alți furnizori. Oamenii au făcut chiar și o sesizare către Autoritatea Națională de Reglementare (ANRE) în care au întrebat ce soluții au, iar ANRE va discuta azi situația.

Totul pleacă din noiembrie anul trecut, când AIK Energy, unul dintre furnizorii de gaze cu cele mai bune oferte pentru populație, și-a anunțat clienții că nu le mai poate asigura furnizarea. Clienții au fost trecuți la Premier Energy, care, potrivit reglementărilor ANRE, le asigură funizarea de gaze în regim de ultimă instanță, până când oamenii își aleg alt furnizor – Premier a fost desemnat Furnizor de Ultimă Instanță (FUI) atunci, pentru că avea cel mai bun preț de furnizare.

Cu câteva zile în urmă, potrivit unor capturi care au apărut în social media, Premier i-a anunțat pe clienții pe care îi are în regim de FUI că ei trebuie să semneze noi contracte cu alți furnizori (sau tot cu Premier, dar în calitate de furnizor concurențial) începând cu data de 18 februarie. În caz contrar, furnizarea gazelor ar urma să fie sistată.

Iată ce a transmis Premier către Asociaţia Grup de Acţiune Locală (GAL) Berceni, care a întrebat ce se poate face dacă acești clienți nu reușesc să încheie un nou contract, până la 18 februarie.

“Vă informăm că transferul către noul furnizor poate fi realizat cu data imediat următoare încetării perioadei furnizării de ultimă instanță (18.12.2021). Pentru a exista continuitate între perioada furnizării de ultimă instanță și contractul încheiat cu noul furnizor, vă recomandăm să vă adresați acestuia astfel încât noul contract cu noul furnizor să înceapă cu data de 18.02.2021.

De la data de 18.02.2021, în conformitate cu prevederile ordinelor ANRE nr.173/2020 respectiv 234/2019, obligația și dreptul societății Premier Energy de a asigura furnizarea de gaze naturale în regim de ultimă instanță încetează.

Prin urmare, în lipsa unui nou contract de furnizare a gazelor naturale semnat (cu unul dintre furnizorii licențiați, inclusiv cu societatea Premier Energy) se va ajunge la sistare”.

GAL Berceni a trimis și o sesizare la ANRE, în care anunță Autoritatea despre situația în care sunt circa 100 de consumatori, explică faptul că oamenii au semnat deja contracte cu noi furnizori, dar care intră în vigoare abia la data de 15 martie, mult peste termenul de 21 de zile stabilit de lege în care se poate contracta un nou furnizor. Pe scurt, oamenii întreabă ce se poate face să nu rămână fără gaze în condițiile în care furnizarea începe, în baza noului contract, în perioada 1 – 15 martie, dar lor de la 18 februarie li se sistează furnizarea de către Premier.

Potrivit unor surse din cadrul Autorității, situația este știută iar azi conducerea ANRE va discuta despre această problemă. Sursele noastre spun că sistarea furnizării de gaze este exclusă, pentru că suntem în stare de alertă iar deconectările nu sunt posibile. Dar, cum oamenii rămân fără contract de furnizare (cel vechi a expirat, cel nou nu a început) există o problemă chiar dacă gazele nu se opresc, pentru că ce se va consuma fără să existe un furnizor înseamnă practic creștere a consumului propriu tehnologic (CPT) al distribuitorului. Așadar este posibil să avem azi un răspuns de la ANRE.

O legislație incompletă? Care ar fi soluția

Odată cu liberalizarea pieței de gaze, ANRE, pentru a proteja consumatorii, a instituit noțiunea de Furnizor de Ultimă Instanță (FUI) de gaze naturale. În cazul în care, din mai multe motive, un furnizor nu mai poate asigura gazele pentru clienții săi, aceștia urmează să fie preluați direct de către FUI care are cel mai bun preț. Numai că acești clienți pot primi gaze de la FUI, în regim de ultimă instanță doar trei luni de zile, timp în care ei trebuie să-și găsească un nou furnizor cu care să semneze un contract concurențial.

Adică exact situația de acum: AIK nu a mai putut alimenta clienții, care au trecut la Premier în toamnă, care i-a alimentat trei luni, iar acum anunță nu mai poate face asta în baza reglementărilor ANRE, dar oamenii nu au asigurată furnizarea de la o nouă companie începând cu momentul în care expiră cele trei luni. Clienții ar fi încercat să nu se ajungă aici – așa se înțelege din ce spun ei – din moment ce au semnat deja noi contracte cu alt furnizor, dar furnizarea efectivă va începe mai târziu, din cauza întârzierilor la contractare care apar în piață.

O situație inedită care ar putea avea o soluție interpretând reglementările, dar doar ANRE se poate exprima tranșant pe această temă: clienții să treacă la alt FUI, la alegere

Publicația Profit.ro a scris cu mai mult timp în urmă pe larg despre modul cum s-a reglementat furnizarea de ultimă instanță la gaze și pare că există această soluție, Cităm de acolo:

“în situația în care, după încetarea contractului de furnizare, clientul final nu își găsește la un moment dat un furnizor pe piață, acesta are dreptul să solicite oricărui FUI dintre cei desemnați de ANRE să îi asigure furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanță”, precizează ANRE. Concluzia ar fi că, dacă la finalul celor 3 luni, consumatorul nu își găsește un nou furnizor, poate opta pentru oricare dintre cei 5 FUI desemnați, nu îi mai impune obligatoriu ANRE “FUI-ul cu costul cel mai mic”.

Potrivit datelor ANRE, în acest moment sunt disponibili cinci FUI de gaze, pe lângă Premier: Electrica, Engie, CIS Gaz, CEZ și Tinmar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *