Prețurile la carburanți au scăzut, începând cu data de 1 ianuarie cu 32 de bani pe litriu, cel puțin în rețeaua Petrom, liderul pieței, exact cu cât a scăzut acciza. Reducerea a fost mai mică decât cea preconizată initial, pentru că această taxă, care a suferit două modificări în două zile, a fost în final crescută de Guvern peste nivelul decis de Parlament, din două motive care au un anumit temei: trebuia ajustată cu inflația, iar nivelul ei era sub cel minim obligatoriu în UE.
În data de 1 ianuarie, stația Petrom din București, strada Brașov afișa un preț de 5,24 lei/litru la benzina de 95 și de 5,45 lei/litru la motorină. În 31 decembrie, prețurile erau de 5,56 lei/litrul la benzină și 5,77 lei/litrul la motorină,
În data de 1 ianuarie, stația Petrom din Timișoara, strada Lunei afișa un preț de 5,18 lei/litru la benzina de 95 și de 5,38 lei/litru la motorină. În 31 decembrie, prețurile erau de 5,50 lei/litrul la benzină și 5,70 lei/litrul la motorină.
În data de 1 ianuarie, stația Petrom din Iași, șoseaua Păcurari, afișa un preț de 5,19 lei/litru la benzina de 95 și de 5,35 lei/litru la motorină. În 31 decembrie, prețurile erau de 5,51 lei/litrul la benzină și 5,67 lei/litrul la motorină.
După cum se poate observa, prețurile au scăzut cu 32 de bani pe litru, la ambii carburanți. Exact cu cât a scăzut acciza, deci reducerea a fost transferată în totalitate în beneficiul șoferilor, după cum veți vedea mai jos.
Datele au fost preluate de pe web site-ul companiei
Haosul scăderii accizei
Taxarea referitoare la carburanți s-a schimbat de două ori în doar două zile, cu o zi înainte de intrarea în vigoare, pe 1 ianuarie. Astfel, pe data de 30 decembrie, președintele Klaus Iohannis a promulgat legea votată de Parlament prin care accizele erau reduse prin decizia a aleșilor. Nivelul accizelor, stabilit prin această lege, a scăzut de la 2.038 lei/1.000 de litri pentru benzină la 1.656 lei, și de la 1.895 de lei/1.000 litri pentru motorină la 1.518.
Legea a fost adoptată de parlamentari și ulterior promulgată chiar dacă presa a atras atenția că nivelul nou al accizei (PNL a promis în campania electorală că elimină supraacciza) este sub nivelul minim obligatoriu din Uniunea Europeană. Iată ce am scris atunci:
Iar acest lucru s-a întâmplat. În după amiaza zilei de 31 decembrie, cu câteva ore așadar înainte ca noua taxare să intre în vigoare, Ministerul Finanțelor a publicat pe pagina de internet noile niveluri ale accizelor aplicabile de la 1 ianuarie 2020, ajustate, conform Codului Fiscal, cu rata inflației din ultimul an.
Nivelurile finale ale accizelor sunt de 1.773 de lei/1.000 de litri pentru benzina fără plumb și de 1.625 de lei/1.000 de litri pentru motorină-cifre rotunjite. Deci mai mici decât nivelurile în vigoare, dar mai mari decât cele legiferate de parlamentari. Însă peste nivelul accizei minime din UE.
Nu este clar cum se aplică totuși niveluri de taxare decise de Ministerul Finanțelor doar prin simpla publicare pe web-site-ul propriu, în locul unor niveluri de taxare impuse printr-o lege votată în Parlament.
Dacă rămâneau în vigoare accizele din textul de lege votat de și promulgat, carburanții ar fi urmat să se ieftinească cu circa 45 de bani pe litru, matematic, dacă vânzătorii de carburanți ar fi transferat reducerea de taxare integral în prețul de la pompă.
Potrivit noilor niveluri ale accizelor, publicate de Finanțe, reducerea matematică finală (cu efectul TVA inclus) la pompă ar fi trebuit să fie de circa 32 de bani pe litru, la benzină și la motorină, care, după cum ați văzut, a fost operată întocmai de companiile petroliere, cel puțin în cazul Petrom
România consumă anual circa șase miliarde de litri de carburanți, iar cei mai importanți jucători sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil și Mol.