ANRE are suspiciuni în privința compensațiilor acordate de distribuitorii de energie electrică consumatorilor anul trecut, pentru nerespectări ale standardului de performanță, și anunță că va demara controale.
Iată concluzia care apare într-un raport al ANRE referitor la compensațiile acordate de companiile de distribuție în 2018:
“Se înregistrează diferențe semnificative între OD (operatorii de distribuție-n.red.) privitoare la nivelul compensațiilor acordate utilizatorilor (cu maxim de 18,725 compensații plătite la E-Distribuție Banat și minim de 3 compensații plătite la SDEE Transilvania Nord). La nivel de țară se constată că 79 % din compensațiile acordate au avut la bază neîndeplinirea indicatorilor de calitate comercială a serviciului. Compensațiile privind continuitatea serviciului de distribuție reprezintă 19.69 % din total. Compensațiile privind calitatea tehnică a energiei electrice distribuite reprezintă un procent redus, de 1.26 % din totalul compensațiilor.
Ţinând seama că valorile raportate de OD pentru indicatorii de performanţă nu confirmă diferenţele semnificative dintre numărul/valorile compensaţiilor acordate de OD utilizatorilor, aceste aspecte vor face obiectul unor acţiuni de control din partea ANRE”.
Trebuie menționat că Autoritatea se referă în special la compensații pentru “calitatea comercială”, adică la nerespectări ale ordinelor ANRE în materie de acte, avize, termene de soluționare a cererilor, etc, sau la rezolvarea târzie a avariilor, și nu la probleme de ordin tehnic, adică la defecțiuni ale echipamentelor din cauza calității energiei electrice.
În total, Enel, Electrica, E.On și CEZ au plătit, în 2018, clienților compensații de aproape 4 milioane de lei, majoritatea covârșitoare (aproape 90%) fiind plătie de cele trei companii de distribuție ale grupului Enel.
Iată situația defacată a compensațiilor plătite, pe fiecare zonă de rețea:
“Pentru cazul utilizatorilor racordați la nivelul de tensiune JT (joasă tensiune-n.red.) compensațiile s-au acordat la cererea utilizatorilor, exceptie făcând cazurile de reclamații întemeiate cu privire la calitatea tehnică și comercială a serviciului, precum și întreruperile în continuitatea serviciului de distributie a energiei electrice din zone ale RED (rețeaua de distribuție-n.red.) în care s-au implementat sisteme de măsurare inteligentă a energiei electrice, precum și în cazul utilizatorilor afectați de întreruperea căii de alimentare/evacuare a energiei electrice ca urmare a unui scurtcircuit trifazat, cazuri pentru care compensatiile s-au plătit automat”, precizează ANRE.