Alimentarea cu energie electrică a Bucureştiului devine tot mai problematică. Ce e de făcut

Consum în creştere, infrastructură de reţea veche şi care oricum nu mai e suficientă, producţie din ce în ce mai mică în centralele electrice. Aceasta este situaţia alimentării cu energie electrică a Bucureştiului acum, care ar putea comporta anumite riscuri dacă apar situaţii excepţionale. Transelectrica a comandat un studiu pentru a prioritiza investiţiile în securitatea energetică a zonei Capitalei, atrăgând atenţia că e nevoie chiar şi de zece ani pentru a duce la bun sfârşit un proiect complex început de la zero.

În condiţiile în care alimentarea cu energie electrică a Bucureştiului devine din ce în ce mai problematică, din cauza creşterii consumului, a vechimii reţelelor şi a centralelor electrice din zonă şi chiar a lipsei unor capacităţi de conexiune, Transelectrica a scos la licitaţie un studiu. El este denumit “Studiu privind dezvoltarea reţelei electrice de alimentare a zonei metropolitane Bucureşti – perspectiva pe 10 ani”, iar compania naţională de transport a energiei electrice este dispusă să plătetască pentru el 143.000 de lei, potrivit documentaţiei postate în Sistemul Electronic de Licitaţii Publice.

Caietul de sarcini arată problemele alimentării cu energie electrică din zona Bucureştiului şi a judeţului Ilfov, care consumă circa 15% din energia electrică consumată la nivel naţional.

“Creșterea consumului de energie electrică din ultimii ani, respectiv dezvoltarea prognozată pentru următorii ani conduc la necesitatea dezvoltării infrastructurii rețelei electrice de transport aferentă Municipiului București”, se arată în caietul de sarcini.

“Dacă în prezent alimentarea cu energie electrică se efectuează prin intermediul a trei stații electrice de transport aflate la periferie, se impune ca pe termen mediu și lung să se dezvolte rețeaua electrică prin realizarea cel puțin a unei stații electrice de transport de injecție în centrul de consum al Municipiului București, racordată la stațiile existente prin intermediul unor cabluri electrice.  Luând în considerare și celelalte aspecte specifice ale zonei: concentrarea foarte mare a consumului, existența consumatorilor cu un grad ridicat de sensibilitate la întreruperi în alimentare, numărul ridicat de cabluri respectiv probleme legate de volumul energiei reactive etc., casările grupurilor generatoare din București şi dezvoltarea parcului de producţie din Dobrogea având drept consecinţă creşterea fluxurilor de putere care tranzitează staţiile care alimentează orașul Bucureşti, în această zonă este necesară realizarea unor proiecte de întărire/ dezvoltare a RET-RED (reţeaua electrică de transport-distribuţie: n.red), precum închiderea inelului de 400kV al Municipiului București”, scrie în caietul de sarcini.

Transelectrica arată că alimentarea cu energie electrică a zonei Capitalei a ajuns să implice unele riscuri, pe fondul creşterii consumului, a lipsei unei extinderi a infrastructurii de transport şi a scăderii producţiei de electricitate a centralelor electrice de termoficare din oraş. Iată considerentele pentru care este nevoie de noi investiţii, aşa cum apar în caietul de sarcini:

“-Consumul ridicat din zona București care a depășit 1.500 MW la vârful de sarcină în iarna 2017-2018, valoare care reprezintă cca. 77% din capacitatea de injecție din RET în RED din zonă (1950MW) și atingerea uzuală a capacității de injecție pe fiecare dintre cele trei zone din interiorul municipiului București funcționând debuclat;

-Producția din centralele din București debitată la barele de 110kV s-a redus foarte mult în ultimii ani în perioada aprilie-octombrie în absența termoficării;

-În zona Fundeni nu există altă sursă de alimentare decât injecția din RET prin această stație;

-Vechimea grupurilor generatoare din centralele instalate în zonă, care poate duce la indisponibilități în perioade critice”.

Ca atare, Transelectrica are nevoie de acest studiu pentru a vedea care sunt investiţiile oportune pentru a se asigura alimentarea zonei Bucureştiului, inclusiv în condiţii de stres, adică a unui consum maxim şi pe fondul scăderii până la dispariţie a producţiei de electricitate în CET-urile din oraş.

Ce trebuie făcut

Compania arată că este nevoie, cât mai repede, “pentru rezolvarea unor probleme întâlnite în exploatare” de  flexibilizarea staţiei Fundeni, pentru a creşte siguranţa în alimentare a nordului oraşului, şi de instalarea a cel puţin două autotransformatoare, unul de 200/110 kV, la Fundeni, şi unul de 400/110 kV în staţia Bucureşti Sud.  Amintim că, în toamna lui 2017, au avut loc două avarii la staţia Fundeni, iar una dintre ele a lăsat fără energie electrică sute de mii de locuitori din nordul şi estul Capitalei, unii chiar şi pentru o oră.

Dincolo de aceste măsuri, care trebuie luate cât mai repede, Transelectrica vorbeşte şi despre faptul că “pe termen mediu și lung se impun acțiuni ample de dezvoltare a rețelei electrice de transport. Planurile de dezvoltare a RET au prevăzut la secțiunea de proiecte care vor fi realizate în funcție de confirmarea parcurgerii etapelor de decizie necesare la nivelul părților interesate diverse soluții de închidere a inelului de 400kV în jurul municipiului București”.

Transelectrica mai arată că “realizarea oricărui proiect în Municipiul București sau în zona limitrofă este una de durată, chiar și de zece ani de la studiu și pâna la implementare, condițiile de realizare fiind restricționate de obținerea terenurilor, acordurilor, avizelor, autorizațiilor, accesului în teren etc.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *