Prețurile maxime de exercitare care ar putea fi impuse de stat la licitațiile pentru construcția de noi capacitpți în regenerabil prin mecanismul contractelor pentru diferență (CfD) vor fi sensibil mai mici decât așteptările industriei, potrivit unor surse apropiate situației.
91,2 euro/MWh va fi prețul maxim de exercitare impus de Guvern ca punct de plecare la licitațiile pentru construcția de noi capacități eoliene prin mecanismul CfD, și 88,4 euro/MWh pentru construcția de noi capacități fotovoltaice. Cel puțin acesta era nivelul luat în calcul de Ministerul Energiei la începutul acestei luni, potrivit unor surse apropiate de această chestiune.
Prețul maxim de exercitare impus de stat este cel mai mare preț cu care investitorii pot veni să se înscrie la licitațiile pentru a beneficia de mecanismul CfD pentru a construi noi capacități. Este de fapt un preț-limită impus de Ministerul Energiei, peste care nu se poate trece, și care poate doar coborî, la licitațiile în urma cărora se vor califica investitorii care vor fi selectați să beneficieze de mecanismul CfD.
Cum arată schema CfD propusă de Guvern
Schema CfD promovată de România va implica două runde de licitații, fiecare cu oferte separate pentru tehnologiile de producere de energie eligibile – eoliană onshore și solar fotovoltaică – cu o capacitate totală de 5.000 MW, arată Ministerul Energiei în nota informativă pentru investitorii interesați să pună în funcțiune noi capacități pe baza acestui mecanism. Primele licitații ar urma să aibă loc până la finalul anului, vizând o capacitate nouă instalată de 1.000 MW în eolian și tot 1.000 MW în fotovoltaic.
Deocamdată însă Ministerul a publicat doar un draft al schemei CfD și o notă informativă pentru ofertanți.
Durata sprijinului prin schema CfD va fi de maximum 15 ani de la data începerii plății. Beneficiarii vor putea să își comercializeze producția de energie conform acordurilor lor comerciale. Când prețul de referință al energiei electrice este sub prețul de exercitare, beneficiarii vor primi o plată suplimentară pentru diferență. În cazul în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul plătește diferența contrapărții CfD.
Ofertele vor trebui să indice un preț de exercitare (EUR/MWh), capacitatea de producere care urmează să fie instalată și o dată țintă de punere în funcțiune.
Plățile CfD vor fi efectuate pentru fiecare MWh de energie electrică generată și livrată în Sistemul Electroenergetic Național, contorizată prin contorul dedicat pentru capacitatea atribuită CfD.
Prețurile de referință vor fi media lunară ponderată a prețului pieței pentru ziua următoare (PZU). Prețul va fi ponderat pentru aceeași tehnologie de producere supusă sprijinului CfD. Diferențele de plată vor fi calculate în euro și convertite în lei înainte ca plata să fie efectuatăîn lei, utilizând media lunară a cursurilor de schimb zilnice Leu/Euro publicate de BNR.
Prețul de exercitare va fi indexat anual, în conformitate cu Indicele prețurilor de consum din zona euro.
Se vor face proiectele?
Așadar, dacă aceste niveluri de 91, respectiv 88 de euro/MWh pentru prețurile maxime de exercitare vor fi păstrare, investitorii care doresc vor veni la licitații cu propunerile lor de preț de exercitare sub aceste niveluri. Așadar, după licitații, va reieși un preț final sub acest nivel, care va fi utilizat timp de 15 ani în calculul schemei de sprijn.
Ar putea fi însă descurajant pentru unii. Iată de ce.
“Prețul de exercitare maxim să fie stabilit într-un mod realist (să suporte întreruperile/ limitările, precum să țină cont și de direcția de evoluție a Pieței de Echilibrare), prin raportarea la specificitățile pieței locale; (recomandăm să nu fie mai mic de 120 Euro per MWh). Costul tehnologiei să fie principalul factor determinant al acestui preț de exercitare maxim”. Informația a venit de la cele două asociații ale industriei regenerabilelor, RWEA și RPIA, într-o întâlnire cu presa.
Așadar, cel puțin la nivel de preț, oferta Guvernului, dacă se va menține, este sub așteptările industriei, ceea ce ar putea afecta calculul rentabilității proiectelor, iar unele să nu se facă. Problema este destul de spinoasă pentru regenerabili.
Deasigur că Guvernul ar dori să se ajungă la un preț de exercitare cât mai mic pentru a se plăti investitorului cât mai puțin – vorbim despre o schemă pe 15 ani, totuși.. Însă pentru investitori lucrurile sunt complicate de următoarele situații: costurile cu proiectele (CAPEX) sunt în creștere, și la noi și în Europa, schema CfD nu permite compensații în momentele în care prețul spot este negativ (ceea ce îneamnă practic că atunci noile parcuri nu vor produce atunci – situație preferabilă decât să vândă la preț negativ – deci numărul real de ore de funcționare va fi mai redus, reglementarea nu mai permite preluarea prioritară în sistem e energiei din surse regenerabile, și multe altele care ar putea să nu mai facă bancabile unele proiecte.
Citește și:
Tot e foarte mult. O sa ajungem sa le platim 30-40 euro pe MWh produs. Ca si in 2012-2014 statul da pomeni pe banii clientilor finali ca iar o sa scuteasca industria de la aberatiile astea.
60 euro ar trebuie sa fie maxim ca sa le garanteze un minim de profit. Adunatura de pomanagii. E timp in in 2030 sa ne atingem tintele nu-i graba.