63% dintre români ar achiziționa o pompă de căldură, dacă statul ar subvenționa o parte din cost – sondaj Ariston

Un sondaj realizat pentru al doilea an consecutiv la solicitarea Ariston România referitor la percepția populației despre pompele de căldură indică o creștere a popularității acestei soluţii de confort termic, arată un comunicat de presă.

75% dintre cei care au participat la sondaj consideră că statul ar trebui să susțină cu subvenții achiziționarea de pompe. Peste 63% dintre respondenți au mai declarat și că, în cazul în care statul ar acoperi o parte semnificativă din cost, ar considera oportun să facă acum trecerea către o pompă de căldură.

Deși pompele de căldură sunt o tehnologie aflată la început în România – fapt reflectat în procentul mic al celor care dețin deja un astfel de aparat – aproape jumătate (42%) au spus că doresc să achiziționeze această tehnologie.

“Rezultatele studiului arată că există o popularitate în creștere a pompelor de căldură și că, pe măsură ce devin mai informați, consumatorii sunt tot mai atrași de această tehnologie, că îi înțeleg avantajele și că sunt deschiși către schimbare. Observăm o tendință de creștere accelerată și la nivel european, nu doar național. Ne bucură acest lucru, pentru că eforturile noastre de informare și popularizare dau roade și suntem convinși că în anii care vor veni vom asista la schimbări majore în paradigma soluțiilor de confort termic, mai ales dacă va exista și un sprijin concret din partea statului, cum există în țări care adoptă rapid această tehnologie, precum Franța sau Spania”, a declarat Cătălin Drăguleanu, Senior Director Ariston România.

Criterii de achiziționare: economii la utilități, sustenabilitate, multipla utilizare (încălzire, răcire, apă caldă menajeră)

Spre deosebire de anul trecut, a scăzut cu aproape 10% numărul celor care spun că principalul criteriu care contează la achiziționarea unei pompe de căldură îl reprezintă costurile scăzute cu utilitățile (71,16%), însă este în uşoară creştere numărul celor pentru care sunt relevante beneficiile de mediu (48,12%).

De altfel, mai mult de 9 din 10 respondenți au spus că sustenabilitatea este, pentru ei, importantă sau foarte importantă atunci când iau în calcul achiziționarea unei pompe de căldură, iar 44% consideră că beneficiile de mediu merită costul suplimentar al pompelor față de metodele tradiționale. Faţă de anul trecut a rămas aproape neschimbat, la peste 56%, procentul celor pentru care contează multipla utilizare (încălzire si răcire a aerului și încălzire a apei).

 

Rezultatele studiului confirmă că, pe măsură ce gradul de informare crește, se schimbă în mod pozitiv și opinia despre acest tip de tehnologie. Dacă la precedenta ediție a studiului, peste jumătate (58%) dintre respondenții care nu dețineau o pompă de căldură au menționat lipsa de informare ca principal motiv pentru care nu au făcut încă achiziția, anul acesta numărul lor a scăzut considerabil, la 44,98%.

Totodată,  a scăzut cu 30% procentul celor care spun că nu au achiziționat o pompă de căldură pentru că reprezintă o tehnologie nouă, insuficient testată.

Majoritatea participanților la studiu au spus că se informează despre pompele de căldură de la consultanți sau experți în încălzire (50.75%), ceea ce este explicabil având în vedere că ele reprezintă o tehnologie nouă. De asemenea, pentru 43.68% dintre respondenți, articolele sau blogurile sunt o sursă de informare.

Sistemele hibride, element de legătură între pompele de căldură și sistemele tradiționale

Studiul arată că a scăzut considerabil și proporția celor care au indicat drept criteriu de achiziție faptul că pompa de căldură poate fi utilizată și în zonele în care nu există acces la rețelele de termoficare/gaze (45,22%), ceea ce arată că, pe măsură ce devin mai informați, consumatorii nu mai privesc pompele de căldură ca pe soluții aplicabile doar acolo unde nu au alte opțiuni, ci ca pe o tehnologie nouă, de înlocuire a celei tradiționale.

Specialiștii Ariston spun că există și sisteme hibride, formate dintr-o pompă de căldură și centrală termică, care vin în completarea sistemelor existente și pot ajuta la tranziția către noua tehnologie.

„Observăm și ne bucură faptul că sustenabilitatea este din ce în ce mai importantă pentru consumatorii români. Noi credem că pompele de căldură reprezintă soluția unui viitor sustenabil al sistemelor termice, totodată știm că adoptarea lor la scală mare nu poate fi făcută peste noapte. Pentru aceste situații am gândit soluții hibride, adică pompe de căldură care pot fi montate la un sistem de încălzire existent, cu centrală pe gaz. Astfel, consumatorii fac economii la energie și ajută la protejarea mediului” a încheiat Cătălin Drăguleanu.

Datele prezentate sunt cuprinse într-un sondaj realizat la solicitarea Ariston România pe un eșantion de 1.909 de persoane, majoritar public urban cu studii superioare și venituri medii sau peste medie.

Ariston România este filiala locală a companiei italiene Ariston Group, unul dintre liderii internaționali în producția și furnizarea unei game complete de echipamente și servicii destinate încălzirii și producerii de apă caldă menajeră. Portofoliul de produse Ariston România este compus din centrale termice murale și de pardoseală, convenționale și în condensare, sub brandurile Ariston, Chaffoteaux și Elco, boilere electrice și indirecte, instanturi pe gaz, aparate de aer condiționat și panouri solare.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *