Transgaz şi-a crescut profitul, dar reparaţiile şi investiţiile sunt aproape de zero. Trei sferturi din reţeaua naţională este uzată

Transgaz, operatorul naţional al sistemului de transport al gazelor naturale, a obţinut un profit net cu peste 40% mai mare, dar investiţiile necesare reparaţiilor reţelei şi a extinderii au fost insignifiante în raport cu cele programate.

Transgaz a făcut 400 de milioane de lei profit la şase luni, în creştere cu 42% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul creşterii cifrei de afaceri a companiei cu 26% (până la circa un milliard de lei), comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Creşterea a fost posibilă ca urmare a sporirii cu 17% a cantităţilor de gaze transportate prin reţeaua naţională, a creşterii tarifului pe unitatea transportată, dar şi a scăderii consumului tehnologic, cu 22%.

Banii suplimentari obţinuţi însă de companie nu au fost direcţionaţi spre reparaţii şi investiţii. Potrivit datelor din raportul financiar al companiei, faţă de suma programată pentru lucrări de reparaţii şi reabilitare a Sistemului Naţional de Transpot, de 49,64  milioane de lei, au fost efectiv cheltuite doar 3,86 milioane de lei, adică doar 7,8% program. Situaţia a fost ceva mai bună la contractarea serviciilor de asigurare a mentenanţei SNT, unde s-au cheltuit 14% din sumele programate, adică 3,95 milioane de lei din cele 28,2 programate.

În ceea ce priveşte investiţiile, “Valoarea fondurilor de investiții pentru anul 2017, aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli pe 2017, este de 505.320.705 lei. Valoarea realizărilor la sfârșitul semestrului I 2017 este de 15.430.235 lei”, scrie chiar în raportul financiar. Dacă excludem banii cheltuiţi pentru studii şi proiecte, “față de valoarea totală a programului de modernizare și dezvoltare investiții de 505.321 mii lei, valoarea totală a realizărilor este de 15.430 mii lei, ceea ce reprezintă un grad de realizare de 3,05%”, scrie în raport.

“Cauzele îndeplinirii programului investiţional în proporţie de doar 3,05% constau în principal, în probleme de natură juridică privind accesul în teren, autorizaţii neobţinute în timp util, schimbarea de către ANRMAP a procedurilor de validare a licitaţiilor, ş.a”, spun cei de la Transgaz.

Trei sferturi din reţeaua naţională de transport şi-a trăit viaţa

Reparaţiile sunt absolut necesare, pentru că, aşa cum spune şi Transgaz, reţeaua este învechită.

“Se observă că în ceea ce priveste conductele de transport gaze naturale, din cei 13.307 km aflați în exploatare, cca 73% au o durată de funcționare efectivă mai mare de 20 de ani, apropiată de durata lor normală de funcționare. Diagnosticările efectuate până în anul 2017 cu PIG-ul inteligent pentru cca. 2.495 km (3.590 km ţinând seama de inspecţii multiple) pun în evidență niveluri destul de ridicate ale defectelor materialului tubular, cauzate în principal de durata mare de funcţionare a conductelor coroborat cu starea tehnică a izolației active, realizată pentru aproximativ 79,5% din conducte dintr-un sistem pe bază de bitum, actualmente îmbătrânită și deteriorată, ceea ce duce şi la creşterea consumului de energie electrică înregistrat la cele 1.043 staţii de protecţie catodică a conductelor”, scrie în raport.

Vedreţi mai jos, detaliat, vechimea sistemului de transport al gazelor naturale.

„Trebuie subiniat totuşi că, deşi infrastructura este destul de învechită, starea tehnică a SNT se menţine la un nivel corespunzător ca urmare a faptului că exploatarea se desfăşoară pe baza unui sistem de mentenanţă preponderent preventiv planificat şi corectiv şi pe baza unor programe de modernizare. Aceste programe au ca fundament Normele Tehnice privind mentenanţa SNT, ele desfăşurându-se pe o perioadă mai lungă de timp ca urmare a valorilor mari a acestora”, mai spune Transgaz.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *