otokar

Licitaţia pentru transportul din Bucureşti: autobuzele Otokar, mai scumpe decât ale Karsan şi de calitate mai proastă decât ale Mercedes

Turcii de la Otokar au fost declaraţi câştigătorii licitaţiei pentru cele 400 de autobuze noi în Bucureşti, deşi nu au avut nici cel mai bun preţ şi nici cel mai mare punctaj la calitate. Am obținut ocumentul care arată ce oferte financiare au avut fiecare dintre cei trei producători rămaşi în cursa pentru contractul de circa 100 milioane de euro, scos la bătaie de municipalitate.

Cea mai bună ofertă financiară la licitaţia Primăriei Bucureşti pentru achiziţia a 400 de autobuze au avut-o turcii de la Karsan, de 450,27 de milioane de lei. Astfel, ei au primit un punctaj maxim de 50 de puncte la acest capitol, conform unui document obținut de noi.

Cu o valoare de 458,1 milioane de lei şi un punctaj de 49,15 puncte la capitolul financiar, oferta turcilor de la Otokar s-a clasat pe locul al doilea.

Autobuzele Mercedes, cu 31 milioane de lei mai scumpe decât ale Otokar

Mercedes s-a situat pe locul al treilea, cu o ofertă financiară de 489,91 milioane de lei şi 45,95 puncte (foto jos).

Pentru a stabili câştigătorul, comisia de evaluare a ofertelor a ţinut cont şi de factorul calitate. Nici la acest capitol, oferta turcilor de la Otokar nu a obţinut cel mai mare punctaj.

Cel mai mare punctaj la factorul de evaluare calitate a fost obţinut de Mercedes, respectiv 47,57 puncte. Producătorul german nu este mulţumit însă de scorul obţinut, conform contestaţiei depuse după ce oferta Otokar a fost declarată câştigătoare.

La factorul calitate, Otokar a obţinut 44,91 puncte iar Karsan – 43,93 puncte.

În final, prin adunarea punctelor de la „preţul ofertei” şi de la „calitate”, oferta turcilor de la Otokar s-a clasat pe primul loc, cu 94,06 puncte în total (foto jos). Karsan s-a clasat pe locul al doilea, cu un punctaj total de 93,93 puncte, iar Mercedes pe locul al treilea, cu 93,52 de puncte.

Nemulţumiţi de rezultatul licitaţiei, Karsan şi Mercedes au depus contestaţii la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), acestea fiind în prezent în curs de soluţionare.

Consultant auto: oferta Otokar este inadmisibilă

Întrebat despre mega-achiziţia Primăriei Bucureşti, consultantul din industria autovehiculelor comerciale Tudor Şerban a spus că oferta Otokar ar trebui descalificată ca fiind inadmisibilă, iar municipalitatea să decidă între ofertele Karsan şi Mercedes.

Consultantul auto spune că există cel puţin trei motive pentru care oferta câştigătoare să fie declarată de fapt inadmisibilă.

Primul este legat de service-ul ilfovean Happy Garage din oferta Otokar. Pe lângă faptul că „este o glumă şi nu încape un autobuz în el” (foto jos), acesta nu avea la momentul depunerii ofertei autorizaţie pentru repararea de autobuze, categoria M3.

„În caietul de sarcini, la pagina 7, se solicită următoarele: angajamentul ferm al ofertantului că dispune de personalul şi dotarea tehnică necesare asigurării asistenţei tehnice în garanţie şi service-ului în perioada de garanţie a autovehiculelor. La ofertare se va prezenta autorizarea RAR a atelierului de service.

Prin urmare, i se solicită ofertantului să prezinte autorizarea RAR a atelierului de service şi un angajament ferm că DISPUNE de personalul şi DOTAREA TEHNICA pentru asigurarea asistenţei tehnice a autovehiculelor (autobuzelor)”, spune Tudor Şerban.

Întrucât la momentul depunerii actelor Happy Garage dispunea de autorizare doar pentru autoturisme şi autoutilitare uşoare (M2 şi N1), rezultă că ofertantul NU dispunea de personalul şi dotarea tehnica necesare asigurării asistenţei tehnice.

„La ofertare, ofertantul a prezentat autorizarea RAR a atelierului de service pentru autoturisme şi autoutilitare usoare. Chiar dacă este vina autorităţii contractante (PMB) ca nu a specificat in caietul de sarcini „Autorizarea RAR pentru autovehicule M3 (autobuze)”, este clar că se referea la autovehiculele ofertate. Adică M3″, continuă consultantul auto.

Otokar: Service-ul va fi gata în 15 zile

Oficialii Otokar au recunoscut că service-ul care a contat atât de mult în licitaţie nu este încă pregătit. A contat pentru că în preţul oferit PMB au intrat 8 ani de servicii şi piese de schimb, o ţintă îndrăzneaţă pentru un service care încă nu există.

„Am ales Happy Garage pentru că e aproape de aeroport şi asta ne ajută logistic. Să aducem piesele de schimb cât mai repede. Acum nu au autorizatie, dar vor avea în scurtă vreme. În 15 zile service-ul ar fi gata de operat”, a declarat Sarp Alagöl, international sales and marketing manager la Otokar.

Un alt motiv menţionat de către consultantul auto pentru declararea neconformă a ofertei Otokar este lipsa experienţei similare. Potrivit acestuia, producătorul turc de autobuze nu a mai vândut la fel de multe autobuze Euro 6 în cadrul unui contract.
De altfel, reprezentanţii Otokar au recunoscut că Primăria Bucureşti va fi cel mai mare client european al lor, cu o comandă de 400 de autobuze.

Tudor Şerban mai menţionează problemele cu autobuzele de 10 metri şi 18 metri din oferta Otokar. Potrivit lui, turcii au omologat pe „ultima sută de metri” modelul de 10 metri, iar cum testele şi documentaţia referitoare la consum durează trei săptămâni, rezultă că „au declarat un consum fals„. „Nu aveau cum să obţină un certificat privind consumul în mai puţin de o săptămână”, spune consultantul.

Potrivit lui, o problemă mai gravă este în cazul modelului de 18 metri. Pentru că autobuzele prea mari ar fi creat probleme logistice RATB, Primăria Bucureşti a solicitat în caietul de sarcini o dimensiune de maxim 18,4 metri lungime, dar modelul Otokar ar avea 18,75 metri lungime. Dacă producătorul turc va „tăia” din autobuze pentru a ajunge la 18,4 metri lungime, atunci trebuia să prezinte la licitaţie omologare din partea autorităţilor competente, precum Registrul Auto Român.

Primăria Bucureşti a anunţat în februarie că Asocierea Otokar Europe şi Otokar Automotive a câştigat licitaţia pentru 400 de autobuze noi pentru RATB. Contractul avea o valoare estimată de aproximativ 510,5 milioane lei, fără TVA (circa 111 milioane euro) şi include şi partea de servicii.

Rezultatul licitaţiei a fost însă contestat de ceilalţi concurenţi, Mercedes – Benz România şi turcii de la Karsan.

Potrivit caietului de sarcini, contractul este pentru opt ani şi urmează să fie livrate: 320 de autobuze cu o lungime de 12 metri, cu o capacitate minimă de 96 de pasageri, 50 de autobuze cu o lungime de 10 metri şi o capacitate minimă de 70 de călători şi 30 de autobuze articulate, de 18 metri, cu o capacitate minimă de 135 de călători.


There are no comments

Add yours