În ciuda creşterii economice robuste, a creşterii veniturilor şi a creşterii numărului de maşini de pe străzi, cel mai mare vânzător de carburanţi din România, Petrom, a raportat o creştere modestă a vânzărilor.
Cererea de carburanţi în sistemul de vânzare retail a crescut cu doar 1,8% în România în prima jumătate a anului, potrivit datelor prezentate de OMV Petrom, liderul pieţei de vânzare a carburanţilor, iar pe acest segment, compania petrolieră a vândut prin benzinării un milion de tone de carburanţi, în creştere cu 2% faţă de primele şase luni ale anului trecut.
Pe partea de whoesale, compania a înregistrat o scădere de 11% pe piaţa românească, dar acest rezultat trebuie porivit prin prisma opririi planificate a rafinăriei Petrobrazi, condiţii în care compania a preferat să folosească stocurile făcute anterior preponderent pentru alimentarea reţelei de staţii şi mai puţin a depozitelor din care vinde angro.
Creşterea vânzărilor de carburanţi este aşadar destul de modestă, în condiţiile în care doar în prima jumătate a anului s-au înmatriculat 235.000 de maşini vechi şi 60.000 de maşini noi. Iar în tot anul trecut numărul maşinilor second hand înmatriculate în România a depăşit jumătate de milion de unităţi.
Explicaţia ţine de creşterea preţurilor, care a urmat creşterea cotaţiilor la produsele petroliere şi mai ales de comportamentul transportatorilor, care aleg să alimenteze pe unele pieţe externe, unde preţurile sunt mai mici, dacă acest lucru este posibil.
“Vedem factori care afectează cererea. Transportatorii îşi optimizează business ul şi vedem mişcări în funcţie de preţurile ţărilor din jur” a explicat Neil Morgan, membru al directoratului Petrom, responsabil cu segmentul downstream.
Într-adevăr, după reintroducerea accizei suplimentare la carburanţi, preţurile din România, chiar dacă au rămas sub media europeană, nu mai sunt cele mai mici, ba chiar sunt mai mari decât în unele state de lângă noi. Dacă ne referim la motorină, carburantul preferat de români şi cel utilizat de transportatori, acum, la noi, un litru costă echivalentul a 1,23 euro, în condiţiile în care în Bulgaria este de 1,13 euro, de exemplu. Motorina, chiar dacă s-a mai ieftinit la noi, a rămas mai scumpă decât în Austria, Slovacia sau Polonia, dacă ne referim la statele din zona noastră şi, până acum o lună, era mai scumpă şi decât în Ungaria.
Abia în ultima parte a lunii iunie, Guvernul a elaborat un act normativ pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea transportatorilor, în vederea restituirii către aceştia a diferenţei de acciză ca urmare a majorării preţului la motorină.
Iar vânzările de carburanţi pare că nu vor cunoaşte o explozie, pe măsura creşterii parcului auto, nici în a doua parte a anului. Potrivit estimărilor Petrom, la nivelul întregului an 2018 cererea pentru produse petroliere, gaze şi electricitate se estimează a fi relativ similară cu cea de anul trecut. Mai mult însă, noul CEO al companiei, Christina Verchere a explicat că se văd deja efectele inflaţiei în România şi este posibilă încetinirea creşterii economice în a doua parte a anului.
„Romania s-a bucurat de o creştere frumoasă a PIB-ului, dar vedem încetinirea ritmului şi ne asteptam la un declin în a doua parte a anului”, a precizat Verchere, în conferinţă de presă.
În România se consumă aproximativ 5 miliarde de litri de carburanţi annual, iar principalele companii de pe această piaţă sunt, în ordine, OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil şi Mol.