Primăria Iaşi vrea să cumpere 64 de autobuze pe GNC cu fonduri de la Administraţia pentru Mediu

Consilierii locali din Iaşi au aprobat marţi proiectul achiziţiei a 64 de autobuze noi alimentate cu GNC (gaz natural comprimat) prin fonduri de la Administraţia pentru Mediu, scrie economica.net.  Edilul Iaşiului a explicat că a optat pentru autobuze cu GNC în defavoarea celor hibrid, din cauza că aceastea din urmă nu aduc o reducere semnificativă a emisiilor de CO2.

Marți, 16 octombrie, consilierii locali ai Iaşi s-au întrunit într-o ședință extraordinară în care au dezbătut și aprobat patru proiecte de hotărâre referitoare la achiziția de mijloace de transport public ecologice din fonduri nerambursabile.

Primul proiect s-a referit la aprobarea completării Planului de calitate a aerului în Municipiul Iași pentru indicatorul PM10, perioada 2018-2022, aprobat prin HCL nr. 292 din 27 iulie 2018 cu detalierea Măsurii 1.1 Modernizare parc auto destinat transportului public și a Măsurii 1.11 Promovarea utilizării transportului public.

Termenul de depunere a dosarelor de finanțare la Administrația pentru Mediu este 2 noiembrie 2018, obiectul programului de finanțare fiind achiziționarea de autobuze noi electrice, autobuze noi electric hibride, autobuze noi alimentate cu GNC (gaz natural comprimat) și troleibuze noi. Primarul Mihai Chirica a explicat în cadrul ședinței Consiliului Local care sunt achizițiile eligibile în cadrul acestui program de finanțare.

Citeşte şi:

Gaz natural comprimat în rezervor, în loc de benzină sau motorină? Care sunt economiile şi avantajele

„Există o linie de finanțare pe care o gestionează Fondul pentru Mediu privind reducerea emisiilor de dioxid de carbon în aglomerațiile urbane. Proiectele de hotărâre dezbătute astăzi armonizează celelalte decizii pe care le-am luat până acum privind Planul de calitate a aerului în Municipiului Iași, reducerea emisiilor de CO2, Planul de Mobilitate Urbană și indicatorii proiectului, astfel încât să avem o abordare completă a acestui nou program cu finanțare nerambursabilă. Este avută în vedere dezvoltarea transportului public în comun în marile orașe prin introducerea mijloacelor de transport public alternative, față de cele pe care le utilizăm în prezent.

Programul propus spre finanțare este de aproximativ 100 de milioane de euro, iar linia de finanțare presupune o cofinanțare din partea municipalității ieșene de circa 20%. Este important de menționat că nu putem aplica pentru mijloace de transport pentru care am aplicat deja pe alte linii de finanțare, așa că ne-am orientat către autobuze hibrid și spre cele care utilizează gaze comprimate, acestea din urmă fiind foarte folosite la nivel european și în Asia.

Am făcut o analiză cu cei de la Compania de Transport Public (CTP) și am ajuns la concluzia că autobuzele hibrid nu aduc o reducere semnificativă a emisiilor de CO2, pentru că utilizează motoare termice de mare capacitate, drept pentru care am optat pentru autobuzele care folosesc gaze comprimate. În același proiect am introdus și posibilitatea construirii unei stații de comprimare a gazelor la CTP, pe care o va finanța Municipiul Iași. În plus, Planul de Mobilitate Urbană are o prevedere suplimentară prin care putem achiziționa mijloace de transport noi de timp microbuz și autobuz, pentru care va exista o dezbatere publică”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Detalierea Măsurii 1.1 Modernizarea parcului auto destinat transportului public se referă la înnoirea parcului auto destinat transportului public în comun prin achiziția a 88 autobuze noi cu norma de poluare Euro 6, a 45 de autobuze electrice, a 64 de autobuze care folosesc combustibili alternativi și a 16 tramvaie noi. Sursele de finanțare sunt Programul Operațional Regional, bugetul local și Fondul pentru Mediu.

Pe de altă parte, detalierea Măsurii 1.11 Promovarea utilizării transportului public prevede modernizarea a 279 stații de transport public de-a lungul liniilor de transport ale rețelei de bază. Sursele de finanțare sunt Programul Operațional Regional, bugetul local, parteneriatul public – privat și Fondul pentru Mediu.

Un alt proiect aflat pe ordinea de zi a vizat aprobarea „Programului privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul public local de persoane”, a valorii proiectului și a cheltuielilor aferente. Consilierii locali au aprobat inclusiv denumirea particularizată a acestui program de investiții pentru Municipiului Iași, respectiv „Programul privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul public local de persoane, respectiv a proiectului: Înnoirea parcului prin achiziția de mijloace de transport public noi cu combustibili alternativi și / sau electrice în Municipiul Iași”.

Valoarea totală a proiectului se ridică la 111.141.102 lei (inclusiv TVA), urmând a se achiziționa autobuze urbane noi mai puțin poluante, adică electrice, electric hibrid, alimentate cu gaz natural comprimat (GNC), fiind prevăzută și o stație de încărcare pentru transportul public de persoane din Municipiul Iași. Contribuția proprie în proiect a Municipiului Iași se ridică la 21.125.748 lei, sumă care reprezintă cofinanțarea proiectului. Finanțarea nerambursabilă este asigurată de Administrația Fondului pentru Mediu și este în cuantum de până la 80% din prețul de achiziție al autobuzelor.

De asemenea, pentru încurajarea achiziționării de vehicule electrice, primarul Mihai Chirica a anunțat că se lucrează la un proiect care vizează dezvoltarea unei rețele municipale de alimentare a vehiculelor electrice.

„Din datele statistice, sunt 284 de vehicule electrice care circulă în Municipiul Iași. Cu siguranță, numărul acestora ar fi mai mare dacă ar exista o rețea de alimentare. Sper ca până la sfârșitul acestui an acest proiect de alimentare a vehiculelor electrice să aibă o formă finală. Am luat deja legătura cu furnizorul de energie electrică din regiunea de Nord-Est a României care are alocată suma de 20 milioane de euro pentru construirea rețelelor de alimentare pentru vehicule electrice pe drumurile de legătură cu Municipiul Iași, primul tronson abordat fiind Roman – Târgu Frumos – Iași. De asemenea, așteptăm și un punct de vedere de la companiile Dacia- Renault și FORD, după care vom avea în vedere și accesarea de fonduri europene”, a adăugat primarul Mihai Chirica.

Ulterior, consilierii locali au adoptat și o hotărâre referitoare la aprobarea studiului de oportunitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru „Programul privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, utilizând autovehicule mai puțin poluante în transportul public de persoane”, respectiv a proiectului „Înnoirea parcului prin achiziția de mijloace de transport public noi cu combustibili alternativi și/sau electrice în Municipiul Iași”.

Primarul Mihai Chirica a precizat că implementarea acestui program constă în achiziția a 20 de autobuze cu lungime de 18 metri, a 44 de autobuze cu lungimea de 12 metri și a unei stații de încărcare.

„Se propune redimensionarea parcului auto al CTP și din punctul de vedere al capacității mijloacelor de transport care urmează a fi cumpărate. Se are în vedere achiziția de mijloace de transport de 12 metri, respectiv de 18 metri, capacitățile lor variind între 100 și 150 de locuri. Acestea vin în completarea celor 44 autobuze electrice pe care le-am solicitat în cadrul parteneriatului cu Ministerul Dezvoltării, prin care Municipiul Iași va obține 16 tramvaie noi, dar și 44 de autobuze electrice, pentru care vor fi construite 13 stații de încărcare rapidă și 44 de stații de încărcare lentă” , a adăugat primarul Mihai Chirica.

Valoarea totală estimată a proiectului gestionat de Ministerul Dezvoltării se ridică la suma de 76,88 milioane de euro, din care cofinanțarea municipalității ieșene va fi de 1,54 milioane de euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *