Benzină vs diesel. Ce preferă șoferii români și care este trendul

Ponderea autoturismelor cu motoare pe motorină a crescut constant în ultimii ani, raportat la parcul auto. Se va păstra tendinţa, mai ales la actualele preţuri ale carburanţilor?

Acum trei ani, mai puţin de un sfert din parcul total de autoturisme era compus din autoturisme pe motorină. Astfel, dacă în 2007 erau înmatriculate în România 3,54 milioane de autoturisme, doar 878.000 dintre ele aveau motoare Diesel, potrivit datelor Poliţiei.

Apetitul românilor pentru motorină s-a manifestat din ce în ce mai pregnant în anii următori. În 2008, an de boom al pieţei auto din România, procentul motoarelor Diesel a ajuns la 27,9% din parcul de autoturisme: 1,12 milioane de maşini din totalul de 4 milioane erau pe motorină. În 2009, procentul a continuat să crească. Parcul auto a ajuns la 4,23 milioane de autoturisme, dintre care 1,23 milioane, adică 29% erau cu motoare diesel. Anul trecut, în 2010, parcul auto de autouturisme se cifra la 4,3 milioane, iar, din acestea, 1,32 milioane erau maşini diesel, adică 30,7%.

În consecinţă, ponderea benzinei a scăzut. Acum patru ani, din parcul auto de 3,54 milioane de autoturisme, 2,66 milioane funcţionau cu motoare pe benzină, adică peste trei sferturi din total (75,1%). Anul trecut, ponderea a scăzut la 69,3%.

Motivele pentru care Dieselul este preferat, în general, la achiziţia unui autoturism, sunt evidende: în principal consumul mai redus, motorul despre care opinia generală este că ar fi mai fiabil, o valoare de revânzare mai mare a maşinii. Se ştie că există şi câteva dezavantaje: preţul mai mare al maşinii şi reviziile mai dese, deci mai costisitoare.

Se va păstra şi în viitor această tendinţă? Potrivit unui studiu recent al Agenţiei Internaţionale pentru Energie, europenii încep să se reorienteze spre maşinile pe benzină, după câţiva ani în care au fost populare vehiculele pe motorină. „În ultimii doi ani, flota de vehicule din Europa a înregistrat evoluţii interesante, care dacă s-ar menţine pe termen lung ar putea eventual modifica structura cererii de produse petroliere pe continent. În 2009, pentru prima dată din 2003, cota înmatriculărilor de maşini diesel a scăzut sub 50% din total, respectiv 46,3%, pentru cele cinci pieţe principale – Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie”, se arată în raportul AIE.

Evoluţia este explicabilă parţial prin costurile mai mari la umplerea unui rezervor cu motorină. În plus, înăsprirea reglementărilor de mediu ar putea creşte cu până la 5% preţul maşinilor diesel noi, arată Agenţia.

Într-adevăr, argumentul preţului combustibilului pare a dezavantaja, pentru moment, achiziţia de autoturisme cu motoare Diesel, existând, adevărat, contra-argumentul consumului mai mic. Dacă anii trecuţi preţurile la pompă erau substanţial mai mici pentru motorină decât pentru benzină, acum situaţia s-a inversat. Să luăm exemplul Petrom, cel mai mare furnizor de carburanţi pentru piaţa locală: preţul de referinţă pentru cea mai ieftină benzină, Premium fără plumb 95, este de 5,12 lei litrul, în timp ce preţul pentru cea mai ieftină motorină (Euro Diesel 5) este de 5,15 lei litrul

Statistici

Parc auto autoturisme

2007: 3.541.718, dintre care 878.778 motorina, 2.662.776 benzină

2008: 4.013.721, dintre care 1.121.619 motorina, 2.891.572 benzină

2009: 4.230.635, din care 1.230.206 motorină, 2.999.672 benzină

2010: 4.307.290, din care 1.321.956 motorină, 2.984.327 benzină

Procent motorină din total parc

2007 24,8%

2008 27,9%

2009 29%

2010 30,7%

Procent benzină din total parc

2007 75,18%

2008 72%

2009 71%

2010 69,3%

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *