Acum 15 ani Rompetrol punea piciorul în Bulgaria şi Moldova. Acum are 134 de benzinării, după investiţii de jumătate de milliard de euro

Grupul KMG International (Rompetrol) anunţă aniversarea a 15 ani de prezență a brandului Rompetrol în Republica Moldova și Bulgaria, momentul care a marcat debutul expansiunii international a grupului petrolierfondat de defunctul Dinu Patriciu. În Moldova, Rompetrol a ajuns liderul pieţei carburanţilor.

„Extinderea activităților și operațiunilor Rompetrol în regiunea Mării Negre a reprezentat o evoluție firească și organică a Grupului, o completare a programelor de modernizare și creștere a rafinăriei Petromidia – cea mai mare unitate de profil din România și una dintre cele mai moderne din zonă. Inovația și calitatea produselor, susținute de profesionalismul angajaților nostri și angajamentul acționarului nostru – KazMunayGas au fost principalele atuuri care au stat la baza succesului nostru din ultimii 10 ani” a declarat, într+un comunicat Cătălin Dumitru, prim vicepreşedinte operațional al KMG International.

Înființate la finele lui 2002, subsidarele grupului din Moldova și Bulgaria și-au stabilit pentru început crearea unei rețele de distribuție a carburanților produși de rafinăria Petromidia, atât în retail prin dezvoltarea de noi stații Rompetrol, cât și în whosale prin depozitele din Chișinău și Stara Zagora, dar și din punctele de tranzit – porturile Giurgulești și Ruse.

O dată cu deschiderea în 2005 a primei benzinării Rompetrol în Republica Moldova și Bulgaria, grupul a început să pună bazele rețelei sale de distribuție carburanți, după ce în perioada 2003-2004 aceasta a vizat extinderea și consolidarea activităților de comerţ cu ridicata.

Pe fondul preluării Grupului în 2007 de către compania națională de petrol și gaze din Kazahstan – KazMunayGas, subsidiarele au primit sprijinul necesar pentru o dezvoltare puternică a prezenței în regiune, numărul stațiilor ajungând de la 65 de unități în 2007 la 134 în prezent. Investițiile totale realizate de Grup din 2007 și până în prezent în cele două țări vecine României se ridică la circa 50 milioane USD.

În cei 15 ani de activitate, volumul total al carburanților livrați către Moldova și Bulgaria s-a ridicat la peste 4,1 milioane tone, creșterea cea mai semnificativă fiind în ultimii 10 ani – de la 210.000 tone în 2007 la 760.000 tone în 2016.

„Succesul Rompetrol în regiune a fost susținut și de introducerea de noi modalități de plată (Bulgaria – Fill&Drive în 2007, Moldova – cardul Rompetrol în 2008), a conceptului de magazin-restaurant Hei (Bulgaria – 2007), lansarea gamei de carburanți Efix (Moldova – 2008, Bulgaria – 2010), dar și alinierea la noul concept al stațiilor dezvoltat și implementat de Grup începând cu 2013 în România (Moldova – 2015, Bulgaria – 2016)”, scrie în comunicat.

Cu o cotă de 38%, Rompetrol a devenit prin subsidiara sa cel mai mare furnizor de produse petroliere în Moldova, fiind în același timp și una dintre cele mai importante companii din sectorul de retail, unde deține o cotă de 22%. Din cele 78 de stații Rompetrol din Republica Moldova, peste jumătate sunt în regiunea capitalei Chișinău.

„Cu un număr total de 850 de angajați, cele două companii membre Grupului au devenit în 15 ani un pilon de stabilitate și dezvoltare a economiilor locale, contribuția acestora la bugetele de stat din Moldova și Bulgaria ridicându-se la circa 1,63 miliarde USD (87% în perioada 2007-2017)”, se mai arată în comunicat.

„Pentru perioada următoare ne-am propus să continuăm dezvoltarea activităților și operațiunilor KMG International în regiune, nu doar în Bulgaria și Moldova, ci și în România și Georgia – unde suntem prezenți din 2005. În următorii 4 ani, ne dorim atingerea unei cote de 25% în România și de 12% în Bulgaria, iar până la finele acestui an finalizarea a 6 noi stații și 4 magazine în Moldova” adaugă Cătălin Dumitru.

Rafinăria Petromidia, cheia afacerii

Dezvoltarea grupului petrolier a gravitat în jurul rafinăriei Petromidia, cumpărată de Dinu Patriciu de la stat, în anul 2000. După o privatizare eşuată şi ulterior oprită şi cu şanse de a avea soarta RAFO, rafinăria a devenit cea mai mare unitate de producţie din România, cu peste 5 milioane de tone pe an capacitate. Rafinăria a fost mereu în centrul scandalurilor, începând de pe vremea Patriciu, care a fost acuzat că nu a plătit datoriile, despre care a spus că sunt ale statului faţă de el însuşi, şi terminând cu actualul dosar Rompetrol 2, în care procurorii anchetează de fapt tot, de la privatizare până la legile de conversie în obligaţiuni ale datoriilor istorice şi ultimele acte normative care sting în final orice conflict pe această temă.Şi, chiar în momentul de faţă, rafinăria este pusă sub sechestru, şi nu unul, ci două

Patronii kazahi, care au cumpărat grupul Rompetrol de la Patriciu, au continuat investiţiile.
„Dezvoltarea subsidiarelor din Moldova și Bulgaria, dar și a celor din România și Georgia, au fost susținute și de programele de investiții derulate la rafinăria Petromidia, care au permis creșterea cantităților de materii prime procesate anual – de la 3,1 milioane tone în 2002 la peste 3,8 milioane tone în 2007 și 5,4 milioane tone în 2016, dar și a calității carburanților obținuți – de la standardul Euro 2 în 2002, Euro 4 în 2007 la Euro 5 în 2009”, se arată în comunicatul emis cu ocazia a 15 ani de la momentul declanţării expansiunii internaţionale a grupului.

În perioada 2007-2016, volumul carburanților obținuți de rafinărie s-a majorat cu 32%, până la un nivel de 4,2 milioane tone anul trecut. Pentru 2017, Rompetrol Rafinare şi-a propus să proceseze circa 5,6 milioane tone materie primă și să obțină aproximativ 5,3 milioane tone de produse petroliere, din care circa 83% carburanţi auto (benzine -1,4 milioane tone, motorine – 2,76 milioane tone, gaz petrolier lichefiat – 241.000 tone).

KMG International Rompetrol operează acum peste 1.000 de benzinării în România, Moldova, Georgia şi Bulgaria.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *